۱۵ خرداد ۱۳۸۸

تولد نوزادان كم وزن در پي مصرف مكمل آهن در دوران بارداري زنان با غلظت هموگلوبين بالا

نتايج حاصل از يك پژوهش در دانشگاه تربيت مدرس:
مصرف مكمل آهن در طي بارداري در زنان با غلظت هموگلوبين بالاتر از 2/13 گرم در دسي ليتر، منجر به تولد نوزادان كم وزن مي شود.

شواهد بي شماري وجود دارد كه نشان مي دهد مصرف مكمل آهن به طور قابل توجه اثرات مثبت بر وضعيت آهن زنان باردار به هنگام زايمان و پس از آن دارد.

تحقيقات وسيع و بي‌شماري نيز وجود دارند كه ارتباط سطوح بالاتر هموگلوبين را با افزايش مرده زايي، هيپرتانسيون ناشي از بارداري، محدوديت رشد داخل رحمي، خطر كوچكي جنين براي سن بارداري و وزن كم هنگام تولد نشان داده اند كه در اين موارد به نظر مي رسد افزايش طبيعي حجم خون در بارداري كم شده است.

زهرا حسيني دانش آموخته رشته مامايي :
هدف از اين مطالعه بررسي اثر مصرف مكمل آهن در زنان با غلظت هموگلوبين بالاتر از 2/13 گرم در دسي ليتر در هفته 13 تا 18 حاملگي بر وضعيت نوزادان آن ها (بروز هيپوگليسمي، هيپوكلسمي و هيپربيلي روبينمي و ميزان غلظت هموگلوبين) در 48 ساعت اول تولد بود.

اين پژوهش يك مطالعه گذشته نگر تحليلي است كه بر روي پرونده هاي پزشكي مادران و نوزادان آن ها كه شرايط خاص مطالعه را دارا بودند، در 6 بيمارستان آموزشي (حضرت زينب(س)، مريم، نجميه، لولاگر، بقيت‌الله(عج) و شريعتي) انجام شد كه افراد تحت پژوهش 736 زن باردار با غلظت هموگلوبين بالاتر از 2/13 گرم در دسي ليتر در هفته 13 تا 18 حاملگي بودند و به طور تصادفي انتخاب و در دو گروه مورد 437 نفر و شاهد 299 نفر قرار گرفتند.

گروه مورد از هفته 20 تا ختم بارداري، روزانه يك عدد قرص فروس سولفات (محتوي 50 ميليگرم آهن) و گروه شاهد از هفته 20 تا ختم بارداري، روزانه يك عدد قرص دارونما دريافت كرده بودند كه اين دو گروه در ابتداء از نظر سن، وضعيت اقتصادي و اجتماعي، تعداد بارداري، تعداد زايمان، سابقه عوارض نامطلوب بارداري، شاخص توده بدني، فاصله آخرين بارداري با حاملگي فعلي و غلظت هموگلوبين و زمان سنجش آن همسان شده بودند.
پژوهشگر دانشگاه تربيت مدرس در بيان نتايج حاصل از اين تحقيق گفت: نتايج اين پژوهش نشان داد كه مصرف روتين مكمل آهن از نيمه دوم بارداري، توسط زنان باردار با غلظت هموگلوبين بالاتر از 2/13 گرم در دسي ليتر نسبت به زنان بارداري كه مكمل آهن دريافت نكرده اند، بطور معني داري با افزايش تولد نوزاد كم وزن (وزن كمتر از 2500 گرم) و كوچك جثه (وزن كمتر از صدك 10) همراه است.

همچنين ميزان بروز زردي و پلي سيتمي در نوزادان اين زنان به طور معني داري بيشتر از نوزادان زنان گروه شاهد بود ولي ميزان بروز هيپوگليسمي در نوزادان دو گروه تفاوت معني داري نداشت و در هيچ كدام از نوزادان دو گروه هيپوكلسمي مشاهده نشد.

در اين پژوهش ميانگين غلظت هموگلوبين نوزادان در گروه مورد به طور معني داري بيشتر از ميانگين غلظت هموگلوبين نوزادان در گروه شاهد بود كه علاوه بر اين نتايج، ارتباط معني داري را بين هموگلوبين قبل از زايمان مادر و هموگلوبين نوزاد نشان داد.

به نظر مي رسد مصرف مكمل آهن در طي بارداري در زنان با غلظت هموگلوبين بالاتر از 2/13 گرم در دسي ليتر، به دليل عدم رقيق شدگي مناسب خون و در نهايت صدمه به گردش خون رحمي جفتي، نوزادان آن ها را در معرض افزايش ابتلا به وزن كم هنگام تولد، وزن كمتر از صدك 10 ، پلي سيتمي و زردي قرار مي دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر