۲۱ خرداد ۱۳۸۸

دوران بارداری :ژيم درماني : اضافه وزن اجتناب ناپذیر است .

طبيعي است كه آرزوي تمام والدين داشتن كودك سالم، تكامل يافته و خوب تغذيه شده است. خانم سالمي كه قبل از بارداري و همچنين در حين بارداري تغذيه خوبي داشته باشد، مي‌تواند يك بارداري بدون عوارض را طي كند و در نهايت كودكي سالم داشته و البته بتواند در آينده توانايي شير دادن به فرزندش را تمام و كمال داشته باشد.

نكته قابل توجه در دوران بارداري افزايش وزن اجتناب‌ناپذير خانم‌هاست كه براساس قد و وزن آنها در قبل از بارداري متفاوت است. متاسفانه ديده شده برخي خانم‌هايي كه قبل از بارداري دچار چاقي يا حتي اضافه‌وزن هستند، در حين بارداري از اضافه‌وزن بيشتر خود دچار نگراني‌هايي مي‌شوند كه هم از نظر روحي رواني آسيب‌پذير مي‌شوند و هم گاهي اقدام به گرفتن رژيم در حين بارداري مي‌كنند كه كاري بس اشتباه است. بايد بدانيم بارداري اصلا زمان خوبي براي رژيم‌گرفتن نيست.

كمتر از نيمي از اضافه‌وزن در بارداري مربوط به جنين، جفت و مايع آمينوتيك است و بقيه آن به بافت‌هاي توليد مثل، مايعات خون و ذخاير مادر اختصاص دارد.

تعيين وزن مطلوب براي بارداري براساس BMI خانم در قبل از بارداري اتفاق مي‌افتد. BMI يا نماينده توده بدن براساس تقسيم وزن بر حسب كيلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست مي‌آيد و بين 20 تا 25 طبيعي، زير 20 كمبود وزن و بيش از 25 اضافه‌وزن در نظر گرفته مي‌شود. BMI بيش از 30 نشان‌دهنده چاقي است.

براي افراد كم‌وزن (BMI كمتر از 20) 5/12 تا 18 كيلوگرم اضافه‌وزن در طول بارداري توصيه مي‌شود و براي افراد با وزن طبيعي 5/11 تا 16 كيلوگرم افزايش وزن و براي افراد داراي اضافه‌وزن 7 تا 5/11 كيلوگرم و همچنين حتي براي افراد چاق و باBMI بالاتر از 30 حداقل 6 كيلوگرم اضافه‌وزن در طول بارداري توصيه مي‌شود و كمتر از آن اصلا صحيح نيست.

اين اضافه‌وزن براي نيازهاي حين بارداري و همچنين در طول شيردهي لازم و ضروري است. مادراني كه بچه خود را شير مي‌دهند، بتدريج و بدون عوارض، وزن خود را دوباره كم كرده و به وزن قبلي خود مي‌رسند.

اين رويه (افزايش وزن در حين بارداري و كاهش آن در طول شيردهي) با اصول تغذيه و قانون خلقت مطابقت دارد و نبايد از افزايش وزن در طول بارداري نگران بود.

هرچند با واكنش‌هاي متفاوتي كه در فيزيولوژي جنسي مادر پس از زايمان رخ مي‌دهد، وجود تغييرات اندك پس از طي اين دوران اجتناب‌ناپذير است، اما به‌هر حال مي‌توان با در نظر داشتن برخي نكات ازجمله شيردهي مرتب كودك، استفاده از فيبر و مصرف روغن‌هاي گياهي حاوي پيوند‌هاي چند‌گانه (زيتون و كنولا) اين تغييرات را تعديل كرد.


محمدعلي پازوكي مهر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر