۲۱ خرداد ۱۳۸۸

اهمیت بهداشت دهان و دندان مادر


  • باکتري‌هاي دهان مادر باردار باعث پوسيدگي زودرس دندان‌هاي کودک مي‌شود
  • رعايت بهداشت دهان درزمان بارداري ازانتقال عفونت به کودک جلوگيري مي‌كند
دکتر جمشيد آيت‌الله يدندانپزشک :

باکتري‌هاي موجود در دهان مادران باردار به فرزند قابل انتقال بوده و مي‌تواند شانس بروز پوسيدگي دندان در کودکان را افزايش دهد.


بهداشت دهان و دندان براي همه واجب است
رعايت بهداشت دهان و دندان براي زنان باردار اهميت بيشتري دارد زيرا بيماري دهان و دندان مي‌تواند هم بر مادر و هم سرنوشت جنين و کودک تاثيرگذار باشد، حتي عدم رعايت بهداشت دهان و دندان مي تواند روي بارداري آنها تاثير گذار باشد و يا باعث پوسيدگي زودرس و شديد دندان در کودکان شود.


پوسيدگي دندان و بيماري‌هاي پريودنتال، پروسه مزمن داشته و تا مدت‌ها مي توانند بدون علامت باشند وبروز مشکلات فوق، نتيجه مراجعه ديرهنگام بيماران به دندانپزشک مي‌باشد.

بايد توجه داشت که بيماري پريودنتال، بيماري تخريبي و التهابي لثه و استخوان اطراف دندان بوده که ميکروب‌هاي گرم مخفي بي‌هوازي زيادي از آن جدا مي‌شود. شيوع اين بيماري در سنين بالا و سيگاري‌ها و افراد مبتلا به ديابت بيشتر ديده مي‌شود.

علت پوسيدگي دندان ايجاد اسيد توسط باکتري‌هاي کاريوژنيک دهان هنگام تجزيه کربوهيدرات‌ها مي باشد، اين باکتري‌ها از مادر به فرزند قابل انتقال بوده و مي‌تواند شانس بروز پوسيدگي دندان را در کودک افزايش دهد. اين باکتري معمولا به صورت مستقيم از طريق بزاق مادر به کودک منتقل مي‌شود. عواملي که با انتقال باکتري‌ها وابستگي دارند عبارتند از مقدار باکتري در دهان مادر، تعداد دفعاتي که انتقال صورت مي‌گيرد و تغذيه و بهداشت کودک. به طور كلي هر چه تعداد دندان‌هاي پوسيده مادر بيشتر باشد، شانس انتقال باکتري به کودک افزايش يافته که در نهايت باعث پوسيدگي زودرس دندان‌هاي کودک مي‌شود.

فاصله زماني بين تماس دندان‌هاي کودک با باکتري‌هاي کاريوژنيک و پوسيدگي دندان‌ها بستگي به تعداد دفعات مصرف کربوهيدرات‌ها، بهداشت دهان و دندان و ميزان مصرف دارد، ثابت شده است که با معاينه و درمان منظم دندان‌ها، اضافه کردن فلورايد به آب، استفاده از خمير دندان‌هاي حاوي فلورايد، سيلنت کردن دندان‌هاي اوليه و استفاده از رژيم غذايي مناسب مي‌توان از پوسيدگي بيشتر دندان‌ها جلوگيري كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر