۱۵ خرداد ۱۳۸۸

شرايط محيطي نامناسب بيمارستان‌ها براي انجام زايمان طبيعي

سال هاست شاهد افزايش سزارين(رستم زايي) به جاي زايمان طبيعي در كشور هستيم و هر روز نيز بر شمار مادراني كه خواهان عمل سزارين هستند نيز افزوده مي‌شود.

ايران از جمله كشورهايي بشمار مي‌آيد كه عمل سزارين در آن بسيار رواج داشته و اين موضوع با توجه به عوارضي كه سزارين در مقايسه با زايمان طبيعي براي مادران و نوزادان دارد باعث نگراني‌هايي شده است.

به گفته كارشناسان نوزاداني كه توسط زايمان طبيعي مادر به دنيا مي‌آيند از نظر جسماني و روحي در وضعيت بهتري بسر مي‌برند .

دكتر كامران باقري لنكراني ، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي :

‪ ۳۸‬درصد زايمان‌ها در كشور با روش سزارين انجام مي‌شود.
سزارين باعث ايجاد مشكلات و هزينه‌هاي زيادي براي خانواد ه‌ها می شود.

دكتر سيد حسن امامي رضوي :

با توجه به عوارض زياد زايمان به شيوه سزارين به خانواد ه‌ها توصيه مي‌شود، زايمان طبيعي را برگزينند و مطمئن باشند، در زايمان طبيعي سلامت مادر و كودك بهتر حفظ خواهد شد.

شايد كمتر به تاثير يك عامل بر امتناع مادران از زايمان طبيعي توجه شده و آن شرايط بيمارستان‌ها به خصوص بيمارستان‌هاي دولتي براي ايجاد محيطي مناسب براي مادران باردار است.

بيمارستان هاي دولتي شرايط ايجاد محيط مناسب براي زايمان طبيعي مادران را ندارند.

دكتر مريم كاشانيان :

دولت از يك سو زايمان طبيعي را تبليغ كرده و تلاش دارد تا ميزان عمل سزارين در كشور را كاهش دهد اما جاي اين سوال است كه آيا شرايط و محيط مناسبي براي زايمان طبيعي در بيمارستان‌ها به ويژه بيمارستان‌هاي دولتي وجود دارد؟ آيا يك ماما براي هر مادر باردار اختصاص دارد تا وي را در فرايند زايمان حمايت كرده و مراقبت‌هاي لازم را تا به دنيا آمدن نوزاد انجام دهد؟
درزمان حاضر اتاق زايمان اكثر بيمارستان هاي دولتي به جاي اينكه يك تخت داشته باشد چندين تخت را در خود جاي داده است.

به عنوان نمونه اتاق زايمان در اين بيمارستان داراي چهار تا پنج تخت كه هر كدام از آنها با يك پرده از همديگر جدا شده است.

اين در حالي است كه هر مادر باردار به يك محيط خصوصي براي به دنيا آوردن فرزندش نياز دارد و وجود پرده بين تخت‌ها نمي تواند پاسخگوي رفع نياز مادر به اين محيط خصوصي را داشته باشد .

بيمارستان بودجه كافي براي ايجاد يك ديوار كاذب ( پارتيشن) بين تخت‌ها را ندارد . اگر پارتيشن را نيز بين تخت ها بگذاريم ، فرياد مادر در حين زايمان كه دارد درد مي‌كشد را چكار كنيم .

اين فرياد كه به گوش مادري كه بر روي تخت همجوار قرار دارد كه مي‌رسد و بيشتر باعث استرس وي مي‌گردد.

اين در حالي است كه زايمان يك فرايند استرس زا است و به مادر به اندازه كافي استرس وارد مي‌شود و شرايط اتاق زايمان نه تنها از استرس آن نمي كاهد بلكه به آن اضافه نيز مي‌كند.

تاثير اين شرايط بر روي مادر به گونه‌اي است كه وقتي مادر از زايمان فارغ شده و از آن محيط استرس زا بيرون مي‌آيد در اكثر مواقع ، خودش ، نخستين مبلغ سزارين براي مادران ديگري مي‌شود كه مي‌خواهند نوزاد خود را به دنيا بياورند. زيرا بيمارستان ، براي مادر شرايطي را ايجاد كرده كه حس تنفر و يك خاطره بدي را براي وي ايجاد كرده است .

اتاق زايمان ايده آل :

در كشورهاي پيشرفته اتاق زايمان مثل يك سوئيت است كه در آن به جز تخت، ادوات و وسايل ديگري از جمله يك دستگاه تلويزيون نيز وجود دارد و شرايط به گونه‌اي است كه همراهان مادر از جمله همسر و حتي فرزندانش نيز مي‌توانند در آنجا حضور داشته باشند و شرايط به گونه‌اي فراهم مي‌شود كه مثل منزل شخصي مادر بوده تا در آن احساس آرامش كند.

مادر ، با اين شرايط ، كمتر دليلي پيدا مي‌كند تا خود را به عمل سزارين سپرده و در شرايط بهتري زايمان طبيعي را انجام مي‌دهد. اين در حالي است كه جاي اين سوال است كه آيا ما نيز براي مادران خود شرايط انساني را ايجاد كرده‌ايم ؟

زايمان طبيعي كادر ويژه مي‌خواهد

معصومه ميرزايي،ماما:

زايمان طبيعي به يك كادر و نيروي ويژه نیاز دارد . نيروهاي ماما و پرستارهايي كه به مادر براي انجام زايمان طبيعي كمك مي‌كنند نبايد بي‌حوصله باشند زيرا اين فرايند در مقايسه با سزارين طولاني محسوب مي‌شود.

هزينه يك زايمان طبيعي بسيار كمتر از سزارين است، به همين علت برخي مواقع اين نيروي پرستاري و مامايي براي مادر ، وقت نمي‌گذارند
هر چند اين پزشكان در بيمارستان‌هاي ما كم نيستند اما متاسفانه برخي پزشكان به علت بالا بودن تعرفه سزارين در مقايسه با زايمان طبيعي يا در روند طبيعي زايمان دست برده و زمان آن را كاهش مي‌دهند و يا مادر را توجيه مي‌كنند كه سزارين بهتر از زايمان طبيعي است .

دكتر سيد حسن امامي رضوي:
سزارين‌هاي غيرضروري زندگي بسياري از زنان را در كشور تحت تاثير قرار داده است و بايد براي كاهش زايمان به شيوه سزارين اقداماتي انجام داد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اجراي برنامه اي اساسي، تا يك سال آينده ميزان زايمان به شيوه سزارين را در كشور كاهش مي دهد و آمار زايمان به شيوه طبيعي را افزايش مي‌دهد.

تقاضاي طبيعي مادران باردار براي ايجاد يك محيط مساعد براي به دنيا آوردن فرزندانشان در شرايطي است كه امروز دنيا تئوري زايمان در منزل را ايجاد كرده زيرا مادر در منزل خود با حضور اعضاي خانواده‌اش از آرامش بهتري برخوردار است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر