۷ تیر ۱۳۸۸

هشدار كارشناسان درباره خطرات روند به تاخير انداختن بارداري

در مقاله‌اي که در انگليس در نشريه کالج سلطنتي پزشکان متخصص زنان و زايمان انتشار يافته درباره خطرات روند به تاخير انداختن بارداري در زنان هشدار داده شده است.

در اين مقاله پزشکان همچنين ابراز نگراني کرده‌اند که بسياري از زنان هنوز به اين نکته واقف نيستند که توانايي بارداري از 35 سالگي به بعد به سرعت کاهش مي‌يابد.

پس از آن که تازه‌ترين آمار نشان داد که شمار زناني که در سنين بالا داراي فرزند مي‌شوند، به رقم بي‌سابقه‌اي رسيده، کالج سلطنتي متخصصان زنان و زايمان تيمي از پزشکان متخصص را مامور بررسي اين موضوع کرد.

اين کارشناسان خاطرنشان مي‌کنند که براي زني که بيش از 42 سال دارد، موفقيت باردار شدن از طريق IVF ( لقاح خارج از رحم) تنها پنج درصد است در حالي که براي زني که کمتر از 35 سال دارد احتمال اين موفقيت 31 درصد است.

علاوه بر اين، به گفته اين کارشناسان، شماري از زناني که در سنين بالا باردار مي‌شوند با مشکلاتي برخورد مي‌کنند. به طور مثال تعدادي از اين مادران با خطر ابتلا به بيماري ديابت و پره اکلامپسي (اختلال چند ارگاني) در حين بارداري روبرو مي‌شوند.

مانديش جاندال، يکي از پزشکاني که در تهيه مقاله مورد بحث شرکت داشته مي‌گويد: اگر به مادراني که بيش از 35 سال دارند نگاه کنيد مي‌بينيد در اواسط دهه 1980 تعداد زنان بالاي 40 سالي که باردار مي‌شدند، هشت درصد کل زنان باردار بود در حالي که اکنون اين رقم بيش از دو برابر شده و به 19 درصد رسيده است.

مانديش جاندال مي‌افزايد: يکي از دلايل به تاخير انداختن بارداري ممکن است اين باشد که زنان تحت تاثير شخصيت‌هاي مشهور و جنجالي قرار مي‌گيرند که در سنين بالا باردار مي شوند. بسياري از زنان جوان مجلاتي را مي‌خوانند که بر اين مسائل تاکيد مي‌کنند. متاسفانه رسانه‌هاي گروهي مشکلات بارداري در سنين بالا را انتشار نمي‌دهند.

خطرهاي پزشکي براي زنان باردار بالاي 40 سال 2 تا پنج برابر اين گونه خطرها براي مادراني است که 20 تا 30 ساله‌اند.

ولي کساني هستند که معتقدند در تمرکز بر روي خطرات بارداري تغييرات مهم و عميق اجتماعي که شکل زندگي زنان را تعيين مي‌کند در نظر گرفته نشده مانند فرصت‌هاي بيشتر براي زنان در جهان کار و انتظار استقلال مالي.

فرانک فوردي، استاد جامعه شناسي در دانشگاه کنت در بريتانيا، معتقد است جامعه خود را با تغيير واقعيت‌ها وفق نداده است.

فرانک فوردي مي‌گويد: خود من فکر نمي‌کنم مشکل بزرگي وجود داشته باشد. اگر به آمار نگاه کنيد مي‌بينيد که بارداري تاکنون هيچ وقت مانند زمان حال بي‌خطر نبوده است. ما داراي سيستم پزشکي بسيار خوبي هستيم که مي‌تواند خطرات را براي زناني که در سنين 35 يا 36 سالگي صاحب فرزند مي‌شوند به حداقل برساند. در همين حال کساني هستند که مي‌گويند بايد تسهيلاتي فراهم آورده شود که امکان مادر شدن براي زنان در سنين پائين‌تر افزايش يابد.

اين عده مي‌گويند؛ دولت بايد به زنان شاغل اين امکان را بدهد که در صورت مادر شدن براي مدتي کار نکنند تا بتوانند با خيال آسوده صاحب فرزند شوند. علاوه بر اين، دادن مرخصي به شوهران براي نگاهداري از نوزاد مي‌تواند از فشار بر روي زناني که مي‌خواهند قبل از بچه‌دار شدن حد اکثر پيشرفت کاري را داشته باشند، بکاهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر