۲۱ خرداد ۱۳۸۸

دوران بارداری :کنترل فشار خون

توصيه يک متخصص قلب وعروق درباره فشار خون بارداري؛
زنان باردار تا پايان دوره بارداري بايد توسط پزشک قلب کنترل شوند

دکتر سينا مرادمند
فشار خون بارداري در مادران زير 18سال و بالاي 35 سال بيشتر از سايرين اتفاق مي افتد
توصيه ما به افراد مبتلا به فشار خون اين است که باردار نشوند اما در صورت تمايل به بارداري علاوه بر اين که تحت کنترل متخصص زنان قرار مي‌گيرند بايد توسط يک پزشک متخصص قلب نيز کنترل شوند و فشارخون آنها تا پايان دوران بارداري با استفاده از داروهايي که براي جنين مضر نيست، کنترل شود.

با مکانيسم‌هاي مختلفي که در بدن زنان باردار اتفاق مي‌افتد، انتظار مي‌رود فشار خون در دوران بارداري به ويژه در سه ماه دوم کاهش يابد که کاملا طبيعي است.

گروهي از زنان قبل از بارداري فشارخون دارند اين گروه بايد درمان فشار خون را در دوران بارداري ادامه دهند تا عوارض آن آسيبي به مادر و جنين نرساند.

گروه ديگر، زناني هستند که فشار خون ندارند اما در حين بارداري دچار اين بيماري مي‌شوند؛ اين بيماري چندان شايع نيست و ممکن است تنها 5 درصد مادران را گرفتار کند. اين نوع فشار خون را فشار خون حاملگي مي گويند که براي مادر و جنين خطرناک است، بنابراين در وهله اول تشخيص، کنترل و درمان و در مرحله بعد در صورت نياز ختم حاملگي لازم است.

نوع ديگري از فشار خون در سه ماهه دوم بارداري آغاز مي‌شود و توأم با ورم و دفع پروتئين در ادرار است که همراهي اين سه عامل با هم را پره اکلامپسي مي‌گويند که بايد سريع و قبل از بروز علائم خطرناکي مانند تشنج درمان شود.

وي در پايان افزود: معمولاً فشار خون بارداري در حاملگي‌هاي اول اتفاق مي افتد و اغلب در حاملگي‌هاي بعدي تکرار نمي‌شود.

isna

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر