۲۱ خرداد ۱۳۸۸

مراقبت و مشاوره قبل از بارداري باعث کاهش ميزان مرگ مادران مي‌شود


نسرين چنگيزي، متخصص زنان و زايمان:

ميزان مرگ مادران در کشور 25 در 100 هزار است، اين ميزان تا 6 سال آينده براساس تعهد بين‌المللي بايد به 18 تا 22 در صد هزار کاهش يابد.

براي کاهش ميزان مرگ مادران بايد برنامه‌هاي جديدي از جمله بحث نظام مراقبت سلامت مادران به‌جاي نظام مراقبت مرگ مادر، تقويت مديريت‌هاي فوريت‌هاي مامايي، تهيه گايدلاين‌هاي مخصوص براي شايع‌ترين علل مرگ مادران در کشور را در دست اقدام داشته باشيم.

مراقبت و يا مشاوره قبل از بارداري به عنوان گلوگاه اصلي مشکلات است که در آن با توجه به بيماري‌هاي زمينه، سن مادران و فاصله بين بارداري با زايمان قبلي مي توان نسبت به بيمار شناخت کافي به دست آورد و مادراني که از نظر حاملگي يا در معرض خطر هستند يا اصلا نبايد باردار شوند بايد در مشاوره قبل از بارداري شناسايي بشوند و تمهيداتي براي جلوگيري از بارداري يا بهبود حال آن ها قبل از بارداري انجام شود که اين امر خود باعث کاهش ميزان مرگ مادران نيز مي‌شود.

سطح بندي در خطوط بيمارستاني براي پذيرش نوع بيمار
هر سطح در خطوط بيمارستاني بايد تعريف شود که بيمارستان‌ها بدانند تا چه حد و چه مريض‌هايي را مي‌توانند پذيرش دهند و در مراکزي که امکانات کمتري وجود دارد مريض‌هاي ساده‌تر و در مراکز سطوح بالاتر مادران مشکل دار پذيرش گردند که اين خود باعث تعديل روند مي‌ شود.

خونريزي بعد از زايمان، فشارخون، بيماري‌هاي قلبي، بيماري‌هاي عفوني و آمبولي را از شايع ترين علل مرگ و مير در مادران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر