۲۳ خرداد ۱۳۸۸

قانون ترويج تغذيه با شير مادر

دكتر محمدرضا مجدي معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد

حمايت از قانون ترويج تغذيه با شير مادر در دوران شيردهي را خواستاريم
آغاز تغذيه با شير مادر بايد به صورت انحصاري تا ‌‌٦ ماه ادامه يابد مگر اين كه پزشك صلاح بداند به كودك غذاي كمكي داده شود.

بر اساس يكي از شعارهاي سازمان بهداشت جهاني، آغاز تغذيه با شير مادر از ساعت نخست تولد نوزاد، مي‌‎تواند از مرگ يك ميليون كودك در جهان جلوگيري ‌كند.

وضعيت موجود تغذيه با شير مادر
طبق بررسي انجام شده در سال گذشته، ‌‌٢/٧٢ درصد از کودکان تا پايان ‌‌٤ ماهگي و ‌‌٥٤ درصد تا پايان ‌‌٦ ماهگي با شير مادر تغذيه شده‌اند.

بر اساس اين بررسي ‌‌٧/٨٢ درصد کودکان يك ساله استان با شير مادر، ‌‌٧/٨ درصد با شير مادر و شير مصنوعي، ‌‌٩/٣ درصد با شير مادر همراه با شير دام، ‌‌١/٢ درصد با شير مادر، شير مصنوعي و شير دام و ‌‌٦/٢ درصد با شير مصنوعي تغذيه شده‌اند.

کاهش صدور كوپن شير براي كودكان زير يك سال
چند قلويي در ‌‌٢٣ درصد موارد، مطلوب نبودن رشد در ‌‌٥/٣٨ درصد مادران، فوت مادر و جدايي مادر در ‌‌٥/٢ درصد موارد از جمله علل اصلي صدور کوپن شير بوده است؛ علاوه براين فرزند خواندگي در ‌‌٤ درصد موارد و بيماري مادر و كودك در ‌‌١٢ درصد موارد از ساير علل اين امر را تشکيل مي‌دهند.

وضعيت اجراي قانون ترويج تغذيه با شير مادر در اداره‌ها و سازمان‌ها
همه داروخانه، شير مصنوعي و غذاي كمكي را از شركت‌هاي پخش مجاز تهيه مي‌كنند و در ‌‌٤٦ درصد داروخانه‌ها شير مصنوعي كوپني توزيع مي‌شود.

‌‌٦٥ درصد داروخانه‌ها شير مصنوعي و ‌‌٥٨ درصد آن‌ها بطري و پستانك را در معرض ديد قرار داده بودند، اين اقدام خلاف قانون است نصب پوستر يا نوشته مبني بر تبليغ شير مصنوعي و غذاي كمكي و شيشه شير در داروخانه‌ها ممنوع است.

با اين که ‌‌٩٧ درصد مسوولان امور اداري يا كارگزيني از قانون حمايت از مادران شيرده اطلاع داشتند ولي ‌‌١٨ درصد مادران نتوانستند از اين قانون استفاده كنند.

پيماني بودن قرارداد مادر، برگشت به سر كار به خاطر عواقب استفاده از مرخصي، حق‌التدريس بودن آن‌ها و موافقت نكردن مسوولان را از علل استفاده نكردن مادران از اين مرخصي قانوني است.

‌‌٣٦ درصد مادران از مرخصي ساعتي استفاده نکرده‌اند که از جمله دلايل آن مي‌توان به اجازه ندادن مسوولان، نبود مهدكودك در جوار محل كار و مهم‌تر از همه مشكل رفت و آمد اشاره کرد.

طي نامه‌اي به استانداري خواستار حمايت از قانون ترويج تغذيه با شير مادر و حمايت از مادران در دوران شيردهي شده‌ايم که مطابق اين درخواست، استانداري نامه‌اي به كليه دستگاه‌هاي اجرايي استان فرستاده و تاكيد كرده كه اين قانون حتما بايد اجرا شود و اين كار مورد توجه وزارتخانه‌ نيز قرار گرفت.


ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر