۲۱ خرداد ۱۳۸۸

زمان بارداری : احتمال بروز فشارخون بالا بعد از30 سالگي


  • احتمال بروز فشارخون بالا بعد از30 سالگي افزايش مي‌يابد
  • مصرف قرص‌هاي ضد بارداري، سيگار و قهوه درافزايش فشارخون موثرند

دكتر محراب مرزبان عضو هيات مديره انجمن جراحان قلب ايران :

بعد از 30 سالگي و با افزايش سن،احتمال ابتلا به افزايش فشار خون بيشتر مي‌شود، همچنين فشار خون بالا در مردان قبل از 50 سالگي شايع‌تر است و در زنان بعد از سن يائسگي بروز آن افزايش مي‌يابد.

فاكتورهاي ارثي و ژنتيكي، بيماريهاي كليوي و عروقي،‌ تومورهاي كليه و غدد فوق كليوي و مصرف برخي داروها مانند قرص‌هاي ضد بارداري، داروهاي مصرفي در پيوند كليه را از علل ايجاد مكانيزم‌هاي فشار خون بالا دانست.

چاقي از مهم‌ترين عوامل در افزايش فشار خون است. نيكوتين موجود در سيگار و كافئين موجود در قهوه مي‌توانند سبب افزايش فشار خون به صورت موقت شوند ولي مصرف طولاني قهوه سبب بروزدائم فشار خون بالا نمي‌شود، همچنين كم تحركي، مصرف زياد كالري، عوامل ژنتيكي نيز در بروز فشار خون بالا موثر است.

مشكلاتي كه فشار خون بالا مي‌توانند ايجاد كند
فشار خون بالا مي‌تواند احتمال ابتلا به بيماريهاي قلبي،‌تنگي عروق كرونر، بيماري عروق مغز، سكته مغزي، بيماري هاي كليوي، تنگي در عروق محيطي را افزايش دهد.

افراد با فشار خون بالا بايد روش زندگي خود را تغيير دهند. تحرك زياد داشته باشند و اضافه وزن خود را كاهش دهند. همچنين ‌از عوامل خطرزا مانند مصرف الكل و سيگار پرهيز كنند و در صورت ديابتيك بودن آن را تحت كنترل درآورند.
فشار خون بالا را جدي بگيريد و در صورت پاسخ ندادن درمان‌هاي ذكر شده حتما از داروهاي ضد فشار خون استفاده كنيد.

isna

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر