۲۱ خرداد ۱۳۸۸

استعمال دخانيات در دوران بارداري، به غده تيروئيد مادر و جنين آسيب مي‌رساند

سيگار كشيدن در دوران بارداري علاوه بر تمام عواقب ناگواري كه ممكن است براي مادر و جنين داشته باشد در يك پژوهش جديد معلوم شده است كه اين فاكتور مي‌تواند به عملكرد غده تيروئيد هم در مادر و هم در فرزندش آسيب برساند و فعاليت اين غده را دچار اختلال كند.

بر اساس نتايج اين پژوهش جديد، استعمال دخانيات در دوران بارداري مي‌تواند تغييرات بالقوه خطرناكي روي غده تيروئيد مادر و جنين بوجود آورد.

دكتر بيجاي وايديا:

ما روي تاثير سيگار بر عملكرد غده تيروئيد در دو گروه از زنان بارداري كه در مراحل مختلف حاملگي بوده‌اند، مطالعه كرديم. يك گروه از آنها در سه ماهه نخست و گروه ديگر در سه ماهه سوم بارداري شان بودند.

در هر دو گروه دريافتيم كه استعمال سيگار در طول بارداري منجر به بروز تغييراتي در ميزان هورمون‌هاي تيروئيد مادر مي‌شود.

عملكرد مطلوب غده تيروئيد مادر در دوران بارداري برداشتن يك بارداري موفق و سالم نقش حياتي ايفا مي‌كند. در حالي كه اگر اين غده كار خود را به خوبي انجام ندهد خطر سقط جنين افزايش پيدا مي‌كند.

هم چنين اشكال در كار تيروئيد ممكن است احتمال زايمان زودرس و پيش از موعد و يا تولد نوزاد زير وزن طبيعي يا مبتلا به مشكلات عصبي فيزيولوژيكي را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد.

از سوي ديگر اين پژوهش نشان داد كه سيگار كشيدن مادر تاثيرات مشابهي را نيز روي عملكرد تيروئيد جنين بر جاي مي‌گذارد و تهديد مهمي براي سلامت نوزاد است.


isna

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر