۲۲ خرداد ۱۳۸۸

زایمان طبیعی همیشه بهتر از رستم‌زایی نیست

روش زایمان طبیعی در موارد زیادی ممکن است مشکلاتی برای زنان ایجاد کند بنابراین زایمان طبیعی بیش از یک یا حداکثر 2 بار توصیه نمی‌شود.

سید مسعود خاتمی، پروفسور و متخصص زنان و زایمان دانشگاه کلمبیا

مهمترین عوامل نازایی افزایش سن ازدواج زنان،‌ استعمال دخانیات و مواد مخدر به خصوص حشیش، بیماری‌های مقاربتی، عدم تخمک‌گذاری و بیماری‌هایی مانند "آندومتریوز و پولیستیک" است، بهترین سن برای بارداری زنان تا 35 سالگی است، بین 35 تا 40 سالگی 50 درصد امکان بارداری کم می‌شود و از سن 44 سالگی به بعد امکان بارداری بسیار کم و در حد صفر است و اگر هم بارداری صورت گیرد امکان سقط بسیار بالاست.


اول از همه باید توضیح داد که رستم 400 سال قبل از میلاد مسیح و 800 سال قبل از سزار به همین روش به دنیا آمده است و نام سزارین درست نیست و باید گفت روش رستمینه یا رستم‌زایی،‌ این مسئله را ما در مجامع جهانی مطرح کرده‌ایم و پذیرفته شده است، رسانه‌ها و مردم ایران نیز باید به جای سزارین از کلمه رستم‌زایی یا رستمینه استفاده کنند.

مسئله دیگر این است که روش زایمان طبیعی در موارد زیادی ممکن است مشکلاتی برای زنان ایجاد کند از جمله مشکلاتی که در زناشویی آنان به وجود می‌آید و نیز ممکن است دچار بی‌اختیاری ادرار شوند بنابراین زایمان طبیعی بیش از یک یا حداکثر 2 بار توصیه نمی‌شود.

مسئله دیگر که به خصوص در آمریکا رو به افزایش است، ‌افزایش ناباروری در بین مردان است که به خصوص در 2 دهه اخیر رو به افزایش داشته است، شیوع ناباروری در بین مردان در 2 دهه پیش حدود 20درصد بود اما اکنون این میزان در آمریکا به 45درصد افزایش یافته و بسیار نگران کننده است.

هنوز علت افزایش میزان ناباروری در مردان مشخص نشده است اما ممکن است، فشارهای روانی و عفونت‌ها در این امر موثر باشد.

نظریه انقراض نسل مردان


استاد ایرانی دانشگاه کلمبیای نیویورک افزود: نظریه دیگری هم وجود دارد که بر طبق آن چون DNA زنان xx و در مردان xy است به مرور y از بین می‌رود و نسل مردان منقرض می‌شود، البته این نظریه به این زودی تحقق نمی‌یابد و شاید 10 میلیون سال آینده چنین واقعه‌ای رخ دهد.

پیوند رحم در آینده نزدیک


وی گفت: پیشرفت علم تا اینجا پیش رفته است که رحم یک گوسفند را به یک گوسفند دیگر پیوند زده‌اند و در آینده نزدیک امکان پیوند رحم هم وجود دارد بنابراین به زودی امکان باروری برای زنانی که رحم ندارند نیز فراهم می‌شود.

گذاشتن لپ تاپ روی پا نطفه مردان را می‌کشد


خاتمی در پاسخ به پرسش فارس درباره اینکه برای پیشگیری از نازایی چه باید کرد، توضیح داد: مهمترین کار این است که زوج‌ها قبل از ازدواج آموزش ببینند، مدیریت فشارهای روانی باید به زوج‌ها آموزش داده شود. مردها باید بدانند چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید انجام دهند، به عنوان مثال باید بدانند که نباید لپ تاپ را بوی پایشان بگذارند زیرا نطفه‌های مردانه را از بین می‌برد، زنان نیز باید آموزش‌های خاص خود را ببینند ضمن اینکه باید تلاش کرد سن ازدواج تا حد ممکن بالا نرود.

یکی از زمینه‌های نو و پیشرفت‌های بزرگی که نوید بخش درمان بسیاری از بیماری‌ها و از جمله مشکلات نازایی است، پیشرفت دانش سلول‌های بنیادی است، تاکنون بیشتر از سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف برای تولید ارگان‌های مختلف بدن استفاده می‌شد اما این سلولها نیز حداقل 9 ماه از طول عمرشان گذشته است و امکان تولید همه بافتهای بدن از این سلول‌ها وجود ندارد. سلول بنیادی که امکان تولید هر نوع بافتی از آن وجود دارد سلول‌های جنینی 4 روزه است.

درباره استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی 4 روزه نظر مسیحیت، کلیمیان و حتی اهل سنت را می‌دانستیم اما نظر تشیع را نمی‌دانستیم، به همین علت 5 سال پیش بنده از طریق "دکتر فاضل" طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری از ایشان در این بار استفتاء کردم و ایشان نظر به مجاز بودن استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی در پزشکی را دادند و به این ترتیب راه برای پیشرفت علم سلول‌های بنیادی در بین شیعیان جهان باز شد، در حالی که در آمریکا به خصوص در زمان بوش این مسئله ممنوع بود البته با تلاش‌های فراوان بالاخره با آمدن اوباما ممنوعیت فعالیت بر روی سلول‌های بنیادی بر طرف شد.

تغذیه نامناسب نیز از عوامل مهم از بین رفتن سلامت مردم ایران است که در نازایی نیز نقش موثری دارد، مسئله مهم دیگر استفاده برخی مردان ورزشکار از هورمونهای استروئیدی است که عامل مهم نازایی است و متأسفانه مصرف آن در ایران رو به افزایش است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر