۲۱ خرداد ۱۳۸۸

دوران بارداری : توكسوپلاسموز


توكسوپلاسموز يك بيماري عفوني انگلي است كه در سراسر جهان حتي در كشورهاي پيشرفته يافت مي‌شود.

تماس با فضولات گربه، مصرف گوشت آلوده كه خوب پخته نشده باشد، خوردن ميوه و سبزي‌هاي آلوده شسته نشده يا استفاده از محصولات لبني پاستوريزه نشده، تخم مرغ خام و آب تصفيه نشده احتمال ابتلاي افراد به اين بيماري را افزايش مي‌دهد.

با توجه به افزايش روزافزون گرايش به نگهداري از حيوانات خانگي به‌خصوص گربه و نقش مؤثر اين حيوان در انتقال انگل بيماري و خطرات جدي ابتلاي مادران باردار به اين بيماري مطالعه اين مطلب خالي از فايده نخواهد بود.

به‌رغم اينكه عفونت با انگل توكسوپلاسموز رايج است اما بسياري از افراد سالم نيازي به درمان دارويي پيدا نمي كنند.سيستم ايمني بدن در حالت سلامت مي‌تواند با اين بيماري مقابله كند.

با اين وجود توكسوپلاسموز مي‌تواند براي جمعيت‌هاي خاصي به‌شدت خطرناك باشد؛ نوزادان مادراني كه در طول بارداري به اين بيماري مبتلا شده‌اند و بيماراني كه سيستم ايمني‌شان به هر دليلي ضعيف شده(مثل مبتلايان به ايدز يا سرطان) در زمره اين افراد هستند.

اگر در موارد نادري يك فرد كاملا سالم به اين بيماري مبتلا شود بيماري او معمولا خفيف است؛ توكسوپلاسموز در اين افراد چيزي شبيه به آنفلوانزا است كه علائم آن درد عضلاني و تب خواهد بود.افرادي كه سيستم ايمني بدنشان دچار مشكل است علائم شديدتري نظير گيجي و تشنج را تجربه خواهند كرد.

مادراني كه با انگل توكسوپلاسما مواجه شده باشند صاحب نوزاداني مي‌شوند كه به‌تدريج برخي علائم را بروز خواهند داد.اين اتفاق اغلب چند ماه تا چند سال بعد از تولد رخ مي دهد.

اين علائم عبارتند از
:1)بزرگي سر، كبد يا طحال
2)تشنج
3)عفونت‌هاي چشمي
4)زردي پوست و سفيده چشم
4)تأخير رشد.
اگر انگل از طريق مادر به جنين منتقل شود عوارض بسيار خطرناكي نظير سقط جنين و مرده‌زايي و مشكلات شديد زايمان را به دنبال خواهد داشت.بنابراين مادراني كه با انگل توكسوپلاسما تماس داشته‌اند بايد در اسرع وقت به پزشك مراجعه كرده تا از عدم‌انتقال انگل به جنين خود مطمئن شوند.خانم‌هاي باردار يا كساني كه سيستم ايمني‌شان ضعيف شده(مثلاَ بيماران سرطاني كه تحت شيمي درماني هستند) بايد اين روش‌هاي پيشگيري را به دقت رعايت كنند: تا حد امكان از حيواناتي نظير گربه دوري كنيد و حيوان خانگي نداشته باشيد.

اگر در منزل شما گربه نگهداري مي‌شود دست‌كم سعي كنيد خودتان جعبه او را تميز نكنيد و از افراد ديگر بخواهيد اين كار را انجام دهند.از گربه هاي ولگرد دوري كنيد؛ بسياري از گربه هاي مبتلا فاقد علائم ظاهري بيماري هستند.

اگر گربه داريد حتما او را به دامپزشكي ببريد و از سلامتش مطمئن شويد. گربه بايد فقط در محدوده خانه رفت‌وآمد كند و نبايد از خانه خارج شود. به گربه غذاي سالم يا كنسرو بدهيد.اگر به باغباني و پرورش گل و گياه علاقه داريد حتما از دستكش‌هاي مخصوص اين‌كار استفاده كنيد.

گرچه اين فعاليت‌ها بسيار مفرح و آرامش‌دهنده هستند ممكن است شما را در معرض انگل توكسوپلاسما قرار دهند. يكي از منابع اصلي اين انگل خاك است. بنابراين در هنگام كار از دستكش مخصوص استفاده كرده و بعد از آن دست‌هاي خود را با آب گرم و صابون به دقت بشوييد.

از خوردن گوشت نيم‌پز يا خام خودداري كنيد.تمام گوشت‌هاي قرمز بايد حتما در حرارت 71 درجه سانتي گراد پخته شوند به نحوي كه هيچ ناحيه صورتي روي گوشت باقي نمانده و آب قرمزرنگ هم از آن تراوش نكند.

گوشت را هرگز قبل از اينكه كامل پخته شود نچشيد.بعد از بريدن و قطعه قطعه كردن يا چرخ كردن گوشت خام حتما لوازم استفاده شده را با دقت بشوييد.سطوحي را كه گوشت روي آن قرار گرفته ضدعفوني كنيد.

بعد از دست زدن به گوشت خام دست‌هاي خود را با آب و صابون شست‌وشو دهيد.تمام ميوه‌ها و سبزيجات را بشوييد. اگر امكان دارد ميوه و سبزي را ضدعفوني كنيد. سطح ميوه‌ها را با برس يا لوازم مشابه تميز كنيد تا احتمال عفونت به حداقل برسد.از مصرف لبنيات غيرپاستوريزه پرهيز كنيد.

به‌هيچ‌وجه تخم مرغ خام يا آب تصفيه نشده نخوريد. درمان توكسوپلاسموز بعد از انجام آزمايش‌هاي دقيق امكانپذير خواهد بود.اگر بيمار يك مادر باردار باشد براي بررسي ابتلاي جنين آزمايش‌هاي ديگري نيز انجام خواهد شد. بيماري با مصرف آنتي بيوتيك و مكمل‌هاي آهن درمان خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر