۲۱ خرداد ۱۳۸۸

15درصد بارداري‌ها به طور طبيعي منجر به سقط جنين مي‌شود




مريم كاشانيان متخصص زنان و زايمان

15درصد بارداري‌ها به طور طبيعي در تمام جوامع منجر به سقط جنين مي‌شود كه به علل مختلفي از جمله ناسالم بودن جنين يا مشكلات آناتوميك يا هورموني بستگي دارد.


در كشور ما نيز از مجموع حدود 5/1 ميليون بارداري كه در هر سال رخ مي‌دهد بيش از 15 درصد و حدود 300 هزار جنين به طور طبيعي سقط مي‌شود و به 5 ماهگي نمي‌رسند يا بر اثر زايمان زودرس مرده به دنيا مي‌آيند.

مهمترين عامل سقط طبيعي جنين، اختلالات كروموزومي جنين از نظر تعداد كروموزوم يا ساختار آن است كه به هيچوجه قابل پيش بيني يا پيشگيري نيست. حدود 60درصد موارد سقط طبيعي جنين به اين مسئله مربوط است.البته اين نوع سقط‌‌ ها ممكن است تكرار نشود و خيلي نگران كننده نيست.


مسئله ديگري كه باعث سقط جنين مي‌شود،‌ مشكلات آناتوميك، شكل رحم زنان، مشكلات و بيماريهاي دهانه رحم و اختلالات هورموني است .اين مسئله البته به سن مادر و پدر نيز بستگي دارد و با بالارفتن سن والدين امكان سقط بالا مي‌رود، استعمال سيگار در والدين به خصوص مادر و آلودگي هوا نيز از جمله عوامل و ريسك فاكتورهايي است كه خطر سقط را افزايش مي‌دهد.


در مورد مصرف داروها يا مواد غذايي كه ممكن است باعث سقط جنين شود، اطلاعات ثابت شده علمي زيادي وجود ندارد اما به خصوص گازهاي بيهوشي به عنوان عامل مهم سقط جنين مطرح است و زناني كه در محيط كاري‌شان گاز بيهوشي وجود دارد به شدت در معرض سقط جنين قرار دارند.


عفونت رحم، بيماري و صدمه خوردن به دهانه رحم، بسته شدن لوله و بروز چسبندگي نيز از جمله عواملي است كه موجب سقط جنين و زايمان زودرس مي‌شود و حتي خطر نازايي را در بر دارد.


سقط هاي عمدي نيز معمولاً به 2 روش دارويي و تخليه فيزيكي انجام مي‌شود و چون معمولاً اين نوع سقط ها به صورت غير قانوني و پنهاني انجام مي‌شوند، خطرات زيادي را به وجود مي‌آورند، در مورد سقط هايي دارويي چون اين داروها غير مجاز هستند ممكن است دارو تاريخ گذشته باشد.


در روش‌هاي مكانيكي چون جسم خارجي وارد بدن مي‌شود، خطر و ريسك آن بالاتر از خطر استفاده از سقط دارويي است و ممكن است باعث بروز چسبندگي شود، به جدار رحم آسيب برساند يا ايجاد عفونت كند، البته در صورت بروز اين مشكلات در اكثر موارد امكان درمان وجود دارد و به وسيله عكس‌هاي خاصي كه از لوله‌ها و رحم گرفته مي‌شود يا از طريق لاپاراسكوپي پزشك مي‌تواند مشكل را رفع كند، با اين حال بالا رفتن سن ريسك خطر را بالا مي‌برد.

fars

۱ نظر: