۲۴ خرداد ۱۳۸۸

افزايش آمار سزارين و لزوم ارائه راهكارهاي كاهش دردبراي زايمان طبيعي

بارداري و مادر شدن از شيرين‌ترين و دلنشين‌ترين دوران زندگي هر زني به شمار مي‌رود اما ترس از دردهاي زايمان و گاهي مشكلات پس از آن در سالهاي اخير بسياري از مادران را واداشته كه به انجام عمل سزارين تن در دهند.

در بسياري از كشورهاي پيشرفته پزشكان متخصص براي اقناع مادر به زايمان طبيعي با وي به گفت و گو مي‌پردازند كاري كه بنظر مي‌رسد در كشور ما نيز بايد بيشتر جدي گرفته شود.

مهران كوچك دبير

بسياري از خانم‌هاي ايراني به خاطر فراز از درد زايمان طبيعي به گرفتاري ديگري پناه مي‌برندكه عمل سزارين است.


استاندارد انجام عمل‌هاي سزارين ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬درصد از جمعيت زنان باردار هر جامعه است . در بعضي شهرهاي ايران ، اين آمار گاهي به ‪ ۷۰‬تا ‪ ۱۰۰‬درصد مي‌رسد.

اين در حالي است كه انجام اعمال غير ضروري سزارين علاوه بر هزينه‌هاي مالي ، چيدمان اتاق عمل ، روزهاي بستري بعد از سزارين ، درد بعد از عمل سزارين نيز به مشكلات زايماني اضافه مي‌شود.

شدت دردهاي بعد از سزارين بستگي به مشكلات زايماني بين سه تا هفت روز به طول مي‌انجامد و ما مسئوليم آمار سزارين را بين ‪۱۵‬ تا ‪ ۲۰‬درصد رعايت كنيم .

ايراني ها دو هزار سال قبل شيوه‌هاي كنترل درد زايمان را دريافته بودند و ابن سينا يك هزار سال قبل ‪ ۱۲‬نوع درد را شناسايي كرد كه ثبت شده است.

باور غلطي به صورت سنتي در جامعه ما و بسياري جوامع ديگر وجود دارد كه درد زايمان طبيعي است.

اين در حالي است كه فردوسي در اشعار خود به فرايند تولد بچه بزرگي به نام رستم با استفاده از ابزار خاص براي زايمان بدون درد اشاره كرده است.

پديده زايمان در يك خانواده اتفاق مي‌افتد و نه فقط براي يك زن و اگر مادر دچار درد و ناراحتي باشد بر كل خانواده تاثير منفي مي‌گذارد.

وزارت بهداشت مسوول است به عنوان يك فوريت ملي راهكارهايي را براي كاهش درد زايمان پيدا كندو زيرا وقتي شدت درد زياد باشد فرد زائو دچار عوارض روحي و جسمي متعدد در حين و بعد از زايمان خواهد شد كه به طور مستقيم در خانواده منعكس مي‌شود.

اين مادر به عنوان همسر و مادر ديگر فرزندان مسووليتهاي متعددي دارد كه اين درد مي‌تواند به آرامش خانواده و بهداشت رواني خانواده لطمه بزند .

زائويي كه بعد از زايمان هنوز درد همراهش باشد نمي تواند وظايف مادري و همسري خود را به طور مناسب به انجام برساند و اين در اجتماع پر جمعيتي مانند ايران ابعاد وسيعي دارد.

شيوه‌هاي كاهش درد زايمان

پزشكان متخصص راهكارهايي را براي كاهش درد و انجام زايمان آسان و خوشايند براي مادر توصيه مي‌كنند.

دكتر سيمين تعاوني

اغلب زايمان ها شانس طبيعي و بدون عارضه بودن را خواهند داشت.


وظيفه اصلي پزشك و ماما در برخورد با زائو آن است كه بتواند يك زايمان طبيعي را از غيرطبيعي بازشناسد.
در صورت تشخيص طبيعي بودن زايمان راهكارهاي بسياري براي كاهش درد زايمان و خوشايندسازي فرايند زايمان وجود دارد.

استفاده از روش‌هاي تنفسي ، تن آرامي و تمركز ، انتخاب وضعيت‌هاي مختلف زايمان ، استفاده از ماساژ ، استفاده از گرما و يا سرماي موضعي ، گذراندن مراحل قبل از زايمان در وان آب گرم و يا زايمان در آب از مواردي است كه مي‌تواند در كاهش درد زايمان بسيار موثر واقع شود.

استفاده از رايحه‌هاي طبيعي چون عطر گل شمعداني ، اسطوخودوس ، گل رز و غيره، استفاده از آواهاي مذهبي ، موسيقي، حمايت حين زايمان توسط همراه ، استفاده از طب فشاري و طب سوزني راهكارهاي ديگري براي كاستن از درد زايمان است .

استفاده از هيپنوتيزم و خود هيپنوتيزم و يوگا را ديگر راه هاي كاهش درد زايمان عنوان است . برخي از اين روش‌ها نيازمند آماده‌سازي در دوران بارداري است تا اثر بخشي بهتري داشته باشد.

مادران باردار در صورت تمايل به استفاده از زايمان بي‌درد زير نظر متخصص بيهوشي مي‌توانند از اين روشها نيز براي كاهش درد بهره بگيرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر