۲۴ خرداد ۱۳۸۸

زايمان کمتر؛ دندان‌هاي سالم‌تر

تحقيقات نشان مي‌دهد زناني که فرزندان بيشتري به دنيا آورده‌اند بيشتر در معرض از دست دادن دندان‌هايشان قرار دارند

نتايج يک تحقيقات که روز پنجشنبه منتشر شد نشان مي دهد ضرب المثل الماني " هر فرزند يک دندان براي مادر هزينه دارد " حقيقت دارد و مادراني که فرزندان بيشتري به دنيا آورده اند در طول حيات خود بيشتر در معرض از دست دادن دندانهايشان هستند.

دانشمندان امريکايي در تحقيقات خود دو هزار و ششصد و سي و پنج زن امريکايي در سنين هجده تا شصت و چهار سال را با توجه به طبقه اقتصادي و اجتماعي، انها را به سه طبقه پائين، متوسط و بالا تقسيم بندي کردند.

در اين تحقيقات زناني که در طبقه بالا قرار داشتند مورد بررسي قرار گرفتند و دانشمندان دريافتند زناني که فرزندي نداشتند به طور متوسط يک دندان خود را از دست داده اند، زناني که يک فرزند داشتند تقريبا دو دندان خود را از دست داده اند و زناني که چهار فرزند يا بيشتر داشتند پنج دندان خود را از دست داده اند.

در طبقه پائين نيز زناني که فرزندي نداشتند به طور متوسط دو دندان خود را از دست داده اند، مادراني که يک فرزند داشتند به طور متوسط سه دندان خود را از دست داده اند و زناني که بيش از چهار فرزند داشتند بيش از هشت دندان خود را از دست داده اند.

محققان دانشگاه نيويورک و دانشگاه ييل امريکا اعلام کردند اين حالت در طبقه متوسط جامعه نيز به چشم مي خورد.

استفان راسل استاد دندان پزشکي دانشگاه نيويورک که هدايت اين تحقيقات را بر عهده داشت گفت " به نظر مي رسد بين به دنيا آوردن فرزندان بيشتر با دندانهاي کمتر رابطه وجود دارد.

وي افزود "شايد مردم بگويند چون زنان فقير فرزندان بيشتري دارند و توانايي پرداخت هزينه دندان پزشکي را ندارند با اين مشکل مواجه مي شوند اما ما اين تحقيقات را بر روي طبقات مختلف جامعه انجام داديم و به اين نتيجه رسيديم اين رابطه در همه طبقات مختلف اقتصادي و اجتماعي صدق مي کند.

راسل گفت "زناني که هنگام زايمان با التهاب لثه مواجه مي‌شوند،‌ اگر به موقع به درمان آن نپردازند ممکن است باکتري‌هايي که بين لثه و دندان رشد کرده و موجب اين التهاب شده‌اند بيماري لثه را در آنها به وجود بياورد و در نهايت موجب از بين بردن دندان مادران شود."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر