۲۲ خرداد ۱۳۸۸

بارداری و دارو ها

براي آن كه جنين رشد خوب و سالمي داشته باشد، مادران باردار بايد در ايام بارداري از مراقبت‌هاي ويژه‌اي برخوردار باشند كه يكي از اين مراقبت‌ها، نحوه استفاده از قرص و داروهايي است كه پزشكان تحت شرايط و بنا بر وضعيت جسمي به آنها تجويز مي‌كنند كه در اين راستا ، با در نظر گرفتن پزشك ، پرهيز از مصرف هر نوع دارو را بايد كنار گذاشت و فقط به توصيه‌هاي پزشك متخصص عمل كرد.

دكتر شهلا چايچيان، متخصص زنان و زايمان:

مصرف دارو در بين زنان باردار بايد تحت شرايط خاصي باشد، ولي نبايد مصرف تمامي داروها را نفي كنيم و بگوييم هيچ دارويي در اين زمان نبايد مصرف شود.


گاهي هم مصرف دسته‌اي از داروها قبل از بارداري باعث بروز ناهنجاري‌هايي در جنين مي‌شود مثلا مصرف اسيد فوليك ، 4 ماه قبل از بارداري ، نه تنها لازم است بلكه باعث مي‌شود مادر با فقر آهن و عوارض آن مواجه نشود و از احتمال بيماري‌هاي «نقص لوله عصبي» كه جزو ناهنجاري‌هاي جنيني است، جلوگيري به عمل آيد.

مصرف ويتامين‌ها و املاح در ماه‌هاي بارداري متفاوت است و پزشك متخصص تصميم به تجويز و نحوه مصرف مي‌گيرد.

گاهي اوقات براساس نوع بيماري، پزشك داروهاي مختلفي را براي زن باردار تجويز مي‌كند كه متاسفانه عده‌اي از آنها با نظرخواهي اطرافيان خود، خودسرانه داروي خود را قطع مي‌كنند، در صورتي كه امروزه ثابت شده برخي از داروها به كاهش و حتي عدم سقط جنين، كمك شاياني مي‌كند.

مصرف آنتي‌بيوتيك در بارداري

«آنتي‌بيوتيك‌ها» هستند
اين كه انواع مختلفي از آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌توانند طي زمان‌هاي مختلف بارداري، جنين را دچار عوارض خفيف و يا شديد كند، امري اجتناب‌ناپذير است ولي در بسياري از موارد، براي درمان عفونت‌ها، چاره‌اي جز تجويز آنتي‌بيوتيك به زن باردار نيست.


تحقيقات نشان مي‌دهد عفونت‌هاي لثه و دندان در زنان باردار، باعث بروز زايمان زودرس، پارگي زودرس كيسه آب و عوارض خطير ديگري براي جنين و نوزاد مي‌شود در صورتي كه مي‌توان عفونت لثه را با دوره كوتاهي از آنتي‌بيوتيك درمان كرد. بنا بر اين، اصرار عدم مصرف دارو در اين ايام، ‌امري بيهوده تلقي مي‌شود.

«گاهي به دليل تهوع‌هاي شديد بارداري، پزشك مجبور به تجويز دارو جهت جلوگيري از برخي مشكلات در خون مي‌شود»
مادران بايد در نظر داشته باشند كه به هنگام بروز بيماري در اين ايام، پزشك معالج خود را از «هفته بارداري» مطلع سازند تا مشكلي براي وي و جنين به وجود نيايد.


خفيف‌ترين عوارض مصرف آنتي‌بيوتيك در زن باردار را ايجاد آلرژي به اين دارو در آينده كودك است . برخي از آنتي‌بيوتيك‌ها همانند «تتراسايكلين» نيز مي‌تواند جوانه‌هاي دندان جنين را تيره كند پس بهتر است تا آن‌جاكه ممكن است از تجويز اين دارو خودداري شود و يا مادراني كه داراي بيماري‌هاي خوني هستند، نبايد از آنتي‌بيوتيك‌هاي «سولفاميد» ‌استفاده كنند، ‌كه مطمئنا پزشك معالج اين جوانب را مدنظر خواهد داشت.

شيمي‌ درماني و بارداري

برخي از اوقات، زن باردار مجبور به استفاده از داروهاي شيمي‌درماني است چرا كه با عدم مصرف اين دارو، مادر از دست خواهد رفت. دكتر چايچيان با اشاره به اين مطلب مي‌گويد: از آنجايي كه سلامت جنين، نهفته در سلامت مادر است، بهتر است در اين شرايط به توصيه‌هاي پزشك اهميت بيشتري داد.

مسكن‌ها

شايع‌ترين مصرف مسكن در دوران بارداري، استامينوفن است كه طبق تحقيقات صورت گرفته، تاكنون عارضه‌اي از آن در انسان، گزارش نشده است.
گاهي دردهاي شديد، عوارض بيشتري نسبت به مصرف مسكن‌ها در پي خواهد داشت.


در برخي موارد حاد، اگر زني دچار «ميوم رحمي» (غده خوش‌خيم)‌ باشد، طبق نظر پزشك، بيمار مي‌تواند از استامينوفن‌هاي كدئين نيز مصرف كند.

گاهي شاهد آن هستيم كه مصرف بي‌رويه برخي از ويتامين‌ها در دوران بارداري، داراي اثرات سوء است، بنابراين مادران بايد توجه داشته باشند كه با مصرف بي‌رويه ويتامين، خود و جنين خود را به دردسر نيندازند.

پزشك مي‌تواند با تجويز قرص فوليك اسيد، آهن و دادن يك رژيم غذايي مناسب، بيمار خود را تحت كنترل داشته باشد. در غير اين صورت و مشاهده كمبود برخي از ويتامين‌ها و املاح، پزشك معالج اقدام به تجويز «ويتامين‌هاي مخصوص حاملگي» مي‌كند.

مادران فست‌فودي

آمارها نشان مي‌دهند كه اين روزها به دليل اشتغال مادران، اغلب آنها از تغذيه صحيحي استفاده نمي‌كنند و جاي ميوه و سبزي در وعده‌هاي غذايي آنها خالي است كه پزشكان با علم به اين حقيقت، اقدام به تجويز برخي از داروهاي مكمل براي آنان مي‌كنند، ولي بايد توجه داشت كه مصرف غذاهاي حاضري (فست‌فود)‌ به جز چاقي مادر و جنين، هيچ ثمري را به همراه نخواهد داشت و سكته‌هاي زودرس و بيماري ديابت را مي‌توان از عوارض مادر و جنين چاق محسوب كرد و حتي گزارش شده است، دختراني كه در دوران حاملگي مادر خود، دچار چاقي بوده‌اند، بعدها در آينده بيشتر از سايرين دچار سرطان پستان شده‌اند.

بيماران تيروئيدي بايد آگاه باشند كه مصرف دارو طي دوران بارداري، يكي از ملزومات آنهاست، چراكه ممكن است قطع دارو در اين مرحله به قلب و چشم مادر صدمه وارد كند و يا احتمال زايمان زودرس را در آنها بيشتر كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر