۲۸ خرداد ۱۳۸۸

سزارین یا زایمان طبیعی ؟


  • 38 درصد زایمان‌ها در کشور با روش سزارین انجام می‌شود
  • خطر مرگ مادران در سزارین 3 برابر بیشتر از زایمان طبیعی است

به علت وضعیت نامناسب بیمارستان‌های دولتی برای انجام زایمان طبیعی؛ 38 درصد زایمان‌ها در کشور با روش سزارین انجام می‌شود.
38 درصد زایمان‌ها در کشور با روش سزارین انجام می‌شود.

دکتر سید حسن امامی رضوی

با توجه به عوارض زیاد زایمان به شیوه سزارین به خانواد‌ه‌ها توصیه می‌شود، زایمان طبیعی را برگزینند و مطمئن باشند، در زایمان طبیعی سلامت مادر و کودک بهتر حفظ خواهد شد.

دکتر مریم کاشانیان

دولت از یک سو زایمان طبیعی را تبلیغ می‌کند و تلاش دارد تا میزان عمل سزارین در کشور را کاهش دهد اما جای این سوال است که آیا شرایط و محیط مناسبی برای زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های دولتی وجود دارد؟ آیا یک ماما برای هر مادر باردار اختصاص دارد تا وی را در فرآیند زایمان حمایت کرده و مراقبت‌های لازم را تا به دنیا آمدن نوزاد انجام دهد؟

درحال حاضر اتاق زایمان اکثر بیمارستان‌های دولتی به جای اینکه یک تخت داشته باشد، چند تخت را در خود جای داده است .زایمان یک فرآیند استرس‌زا است و به مادر به اندازه کافی استرس وارد می‌شود و شرایط اتاق زایمان نه تنها از استرس آن نمی‌کاهد بلکه استرس را در مادران افزایش می دهد.
تاثیر این شرایط روی مادر به گونه‌ای است که وقتی مادر از زایمان فارغ شده و از آن محیط استرس‌زا بیرون می‌آید، در اکثر مواقع، خودش، نخستین مبلغ سزارین برای مادران دیگری می‌شود که می‌خواهند نوزاد خود را به دنیا بیاورند زیرا بیمارستان، برای مادر شرایطی را ایجاد کرده که حس تنفر و خاطره بدی را برای وی ایجاد کرده است.

در کشورهای پیشرفته اتاق زایمان مثل یک سوئیت است که در آن به جز تخت، ادوات و وسایل دیگری از جمله یک دستگاه تلویزیون نیز وجود دارد و شرایط به گونه‌ای است که همراهان مادر از جمله همسر و حتی فرزندانش نیز می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند .

در شرایط فعلی زنان به طور فزاینده‌ای در تمام دنیا گرایش به سمت سزارین پیدا کرده‌اند که این امر در ایران نیز بسیار رایج شده است.

سزارین یک عمل جراحی بزرگ است که طی آن شکم بیمار برش داده می‌شود و هر چه‌قدر هم اتاق عمل استریل باشد باز هم امکان انتقال یک سری آلودگی‌ها وجود دارد. این وظیفه پزشک است که هنگامی که بیمار تقاضای زایمان به روش سزارین را می‌کند، تمام این مشکلات را برای او بازگو کند.

ناهید خداکرمی

خطر مرگ در مادرانی که به روش جراحی زایمان می‌کنند سه برابر بیشتر از زنانی است که به روش طبیعی و بدون مداخله، زایمان می‌کنند.

خطراتی چون عفونت، خون‌ریزی بعد از زایمان و عوارض بی‌هوشی در این دسته از زنان افزایش می‌یابد.
در عین حال، طول ماندگاری این افراد در بیمارستان بیشتر می‌شود و نیز بلافاصله پس از زایمان قادر به آغوش گرفتن نوزاد و تغذیه او با شیر خود نیستند که این بار موجب بروز مشکلات عاطفی و ارتباطی بین مادر و نوزاد می‌شود.
این درحالی است که در آغوش گرفتن نوزاد پس از تولد، موجب افزایش کیفیت سلامت مادر و نوزاد می‌شود و بار عاطفی مثبت بیشتری دارد.
وی با اشاره به امکان بروز عوارض درازمدتی همچون چسبندگی‌ها، نازایی ثانویه و آسیب به دستگاه ادراری در حین عمل برای مادر و نیز افزایش احتمال بروز مسایلی چون آسم و مشکلات رفتاری برای نوزاد اظهار داشت: در روش سزارین نمی‌توان عدم بروز عارضه در مادر و نوزاد را در آینده تضمین کرد، در حالی که در زایمان طبیعی، سلامت مادر و نوزاد تضمین است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر