۲۲ خرداد ۱۳۸۸

تنظیم خانواده

حسن امامي رضوي

‌ آنچه جامعه بشري را حفظ مي‌كند و موجبات بقاي آن را فراهم مي‌كند، خانواده است.

طي دو سال گذشته با افزايش 2 روش جديد پيشگيري از بارداري تعداد روش‌هاي تنظيم خانواده در كشور به 11روش رسيد و به دنبال روش‌هاي جديدتر نيز هستيم.

توجه به مفهوم خانواده كه تحكيم آن مبنايي براي حفظ جامعه و تمدن بشري است از مباني و قواعد اين بحث‌ها و تأكيدات امروز ما درباره بهداشت باروري توجه به كانون خانواده و حفظ قوام آن است.

خانواده بايد به گونه‌اي باشد كه بتواند در مورد باروري خود تصميم بگيرد و براي آن برنامه‌ريزي كند تا بتواند جامعه و تمدن بشري را حفظ كند و نتايج سوء باروري‌هاي ناخواسته و باروري‌هاي غيربهداشتي را به حداقل برساند.

تنظيم خانواده ابزاري براي تعيين تعداد فرزندان،سن بارداري، فاصله بين فرزندان، حفظ سلامت مادر و كودك و پرهيز از بارداري‌هاي ناخواسته و پرخطر است.

جمهوري اسلامي ايران كشوري مذهبي و مسلمان است و اعتقادات مذهبي قوي با راهنمايي مراجع تقليد و رهبران مذهبي در آن نقش كليدي دارند.


در گسترش سريع برنامه تنظيم خانواده، نقش خانواده‌ها به عنوان ابزاري مؤثر براي دسترسي به اهداف سلامت مادر و كودك انكارناپذير است.

نقش سياست‌هاي دولت در خصوص برنامه‌هاي تنظيم خانواده به منظور پيشگيري از بارداري‌هاي ناخواسته و پرخطر و ارتقاي سلامت مادران، كودكان و خانواده‌ها بسيار مهم و اساسي است.

برقراري حق دسترسي به اطلاعات صحيح درباره تنظيم خانواده از حقوق اوليه‌اي است كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در راستاي تعهدات دولت جمهوري اسلامي ايران براي تحقق آن اقدام‌هاي لازم را انجام داده است.

اطلاع‌رساني به جامعه از طريق بيش از 22 هزار واحد ارائه خدمات دولتي و بهره‌گيري از پتانسيل‌هاي بخش‌هاي غير دولتي و خصوصي انجام مي‌گيرد و سيستم‌هاي تلفني به منظور دسترسي آسان جامعه و ارائه اطلاعات صحيح و عاري از خدشه، راه‌اندازي كلاس‌هاي آموزش هنگام ازدواج و فراگير نمودن ارتقاي كيفيت آنها، پيگيري آموزش‌هاي مربوطه در همه دانشگاه‌ها به استناد قانون تنظيم خانواده و جمعيت مصوب مجلس شوراي اسلامي از جمله اقداماتي بوده كه در راستاي اين هدف انجام شده است.

وي با اشاره به اينكه حق دسترسي به خدمات تنظيم خانواده از حقوق و اهداف بسيار مهمي است كه پس از كسب آگاهي‌هاي لازم تامين و محقق خواهد شد، گفت: گسترش شبكه‌هاي بهداشتي و درماني در سراسر كشور به خصوص مناطق روستايي، بازنگري در طرح گسترش شبكه‌ها به منظور بهبود دسترسي به واحدهاي بهداشتي غيردولتي و خصوصي و بهره‌گيري از پتانسيل‌ آنها براي ارائه خدمت و تشويق بخش خصوصي براي تأسيس واحدهاي ارائه خدمات از گام‌هايي است كه براي دسترسي به اين هدف برداشته شده است.

حق انتخاب روش پيشگيري از بارداري از حقوق بسيار مهمي است كه تداوم استفاده از خدمت را سبب مي‌شود، اختلاف بارز ميان خدمات تنظيم خانواده با برخي از خدمات سلامت، حق انتخاب آن است به اين معني كه گيرنده خدمت حق انتخاب نوع روش پبشگيري را دارد.

با تحقق حق انتخاب روش توسط گيرنده خدمت، كيفيت خدمت را افزايش داده‌ايم و گيرنده خدمت با رغبت بيشتري از آن استفاده خواهد كرد.

توانمندسازي همه سطوح ارائه خدمت در برقراري ارتباط بين فردي، مشاور تنظيم خانواده و تهيه ابزارهايي كه سبب بهبود كيفيت مشاوره شود همراه با فرم‌هايي كه كيفيت مشاوره خانواده را تضمين كند، از اقداماتي است كه ادارات مربوطه در اين معاونت پيگيري مي‌كنند.

حق برخورداري از دامنه وسيع و متنوع روش‌هاي سالم، اثربخش و بي‌خطر پيشگيري از بارداري،
اينها اهدافي هستند كه از آغاز مد‌نظر بوده و در تمام مدت اجراي برنامه به آن پرداخته شده است.

تنوع در روش‌هاي موجود در برنامه‌ها و خدمات را در كمتر برنامه دولتي مي‌توان مشاهده كرد. تنوعي كه طي 2 سال گذشته با افزايش 2روش جديد غني‌تر شده تا تعداد روش‌هاي موجود را به 11روش افزايش يابد. در حال حاضر در حال بررسي و مطالعه براي يافتن روش‌هاي جديد ديگر هستيم.

حق قطع استفاده از روش پيشگيري بارداري نيز از ساير حقوقي است كه در راستاي مشتري محور بودن خدمات به آن پرداخته شده و از سياست‌هاي وزارت بهداشت نيز محسوب مي‌شود.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تنوع روش‌هاي موقتي پيشگيري از بارداري، آمادگي سيستم ارائه خدمت در سراسر كشور براي مشاوره، تغيير روش‌هاي پيشگيري از بارداري از جمله فعاليت‌هاي مورد نظر است.

برخي افراد با تمايل به داشتن فرزند بعدي، خواهان قطع روش‌هاي پيشگيري از بارداري هستند كه شبكه بهداشت و درمان راهنمايي‌هاي لازم را براي بارداري‌هاي ايمن و پرهيز از بارداري‌هاي پرخطر آن ارائه داده است.

عمل بازگشت جراحي روش‌هاي دايم پيشگيري از بارداري با پيگيري اين معاونت توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر به منظور ارئه خدمات بيمه‌اي مصوب شده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر