۲۱ خرداد ۱۳۸۸

رژيم غذايي در دوران شيردهي

فراوانند مادراني كه حاملگي خود را با وزن طبيعي شروع كرده و در انتهاي دوران حاملگي با افزايش وزني بيش از 20 كيلوگرم مواجه مي‌شوند. مشكل وقتي حادتر مي‌شود كه اين افزايش وزن پس از تولد نوزاد نه تنها كاهش نيافته بلكه بعضي از شما حتي چاقي بيشتر را پس از آن تجربه مي‌كنيد.

خيلي از مادران جوان سرگردانند كه چه رژيم غذايي را بايد در دوران شيردهي رعايت نمايند كه علاوه بر داشتن فرزندي سالم از افزايش وزن بي‌رويه خود نجات يابند. واقعيت آن است كه پس از ماه اول داشتن رژيم براي كاهش وزن مضر نخواهد بود ولي بايد در تامين ريزمغذي‌ها حتما مشاوره دقيق داشته باشيد و سير كاهش وزن شما در اين زمان بايستي آهسته‌تر انجام پذيرد.شير دادن مادر به نوزاد علاوه بر آثار فراواني كه در رشد نوزاد خواهد داشت، كمك قابل توجهي به بازگشت به وزن طبيعي براي شما خواهد بود.

خيلي از مادران كه عدم ترشح شير كافي را بهانه قطع شيردهي مي‌دانند، كاملا در اشتباهند، چرا كه در اكثريت موارد مشكل مربوط به عدم آشنايي از تكنيك‌هاي صحيح شير دادن است.

از علل مهم چاقي دردوران شيردهي؛ يكي عدم تحرك و ديگري تصور غلط نياز به انرژي فراوان براي تامين رشد نوزاد است. توصيه هاي ذيل براي بازگشت شما به وزن طبيعي در هنگام شيردهي مهم مي‌باشد:

  • 1. از چاقي و افزايش وزن بي‌رويه ناشي از حاملگي خود نهراسيد. هيچ وقت، براي جلوگيري از عوارض جانبي چاقي دير نخواهد بود. علاوه بر اين توصيه اكيد متخصصان آن است كه قبل از آن‌كه قصد بارداري مجدد داشته باشيد، حتما وزن خود را به حد مطلوب باز گردانيد.
  • 2. شما مي‌توانيد پس از ماه اول شيردهي، تلاش براي بازگشت به وزن طبيعي خود را شروع كنيد. البته نيازهاي تغذيه‌اي شما در اين دوران با زمان‌هاي ديگر عمر متفاوت است.
  • از طرف ديگر سرعت كاهش وزن شما با حالات معمولي قطعا متفاوت خواهد بود. مطالعات اخير علمي‌ حاكي از آن است كه كاهش وزن نيم‌كيلوگرم در هفته بين هفته‌هاي 4 تا14 پس از حاملگي حتي در مادراني كه نوزادشان فقط از شير آنان تغذيه مي‌كند، باعث كاهش ترشح شير و نيز كمبود رشد نوزادان نمي‌شود.
  • 3. اگرچه نياز مادر شيرده به انرژي بيش از فرد مشابه بدون شيردهي است، ولي ميزان اين افزايش نبايد بيش از حد باشد. لذا در دوران شيردهي، شما بايد رژيم منظم و متعادلي داشته باشيد تا بتوانيد هم شير كافي به كودكتان بدهيد و هم دچار افزايش وزن بي‌رويه نشويد.
  • 4. عامل مهم ديگر براي بازگشت به وزن و سايز قبل از بارداري، داشتن ورزش منظم است لذا شما بايد ورزش كنيد تا فرم بدنتان به قبل برگردد.

اگرچه بسياري از زنان احساس خستگي زياد مي‌كنند و برخي نيز دچار استرس پس از زايمان هستند، اما ورزش منظم و قابل‌تحمل هم به كاهش وزن كمك مي‌كند و هم آن‌كه در بهبود اختلالات خلقي و كاهش اين نوع موارد كمك كننده مي‌باشد.


دكتر حميدرضا فرشچي
متخصص تغذيه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر