۱۵ خرداد ۱۳۸۸

ازدواج‌ فاميلي و ناهنجاریهای قلب

45 درصد كودكان تحت جراحي‌ ناهنجاري قلب، حاصل ازدواج‌ فاميلي هستند
ناهنجاري قلبي نوزادان از هفته شانزدهم بارداري قابل تشخيص است

دکتر محمد علي نوابي شيرازي فوق تخصص جراحي قلب:
45 درصد از بيماران نيازمند جراحي هاي ناهنجاري قلب کودکان، حاصل ازدواج‌هاي فاميلي هستند، بهتر است اين افراد در هفته شانزدهم تاهجدهم حاملگي، توسط پزشک قلب اطفال براي جنين خود اکوي جنيني انجام دهند.

پزشک قلب اطفال مي‌تواند در هفته شانزدهم تا هجدهم حاملگي با انجام اکوي قلب جنين يا حتي اکوي معمولي از روي شکم مادر، ناهنجاري احتمالي قلب جنين و نيز صعب العلاج يا قابل علاج بودن آن را تشخيص دهد.

در اين صورت پزشک نتيجه را با والدين درميان گذاشته و آنها مي‌توانند در مورد سقط يا نگهداشتن جنين تصميم بگيرند.

اکوي مذکور باید توسط پزشک قلب اطفال انجام شود و متاسفانه اين گفته متداول از سوي متخصصان زنان که" سونوگرافي سه بعدي انجام داده اند و جنين را سالم يافته‌اند"شنیده می شود .
اهميت فردي که که اکوي گفته شده را انجام مي‌دهد بيش از اهميت نوع دستگاه است چرا که اين متخصص قلب کودکان است که با ناهنجاري‌هاي قلب اطفال آشناست و تنها با گذاشتن پرو اکو روي شکم مادر در هفته شانزدهم تاهجدهم حاملگي، مي‌تواند ناهنجاري احتمالي قلب جنين و صعب العلاج يا قابل علاج بودن آن را تشخيص دهد.

ازدواج فاميلي، سقط مکرر و داشتن طفلي با ناهنجاري قلب يا اندام‌هاي ديگر در خانواده را از عوامل شناخته شده‌اي است که زوج‌ها را مستعد داشتن طفلي با ناهنجاري قلب مي‌کند و به اين زوج ها توصيه می شود که با ملاحظات گفته شده، اکوي جنيني انجام دهند.

اين عوامل متفاوت از جوامع غربي است و در خصوص عوامل مشترک، به مصرف برخي داروها مانند داروهاي ضد تشنج، مجاورت مادر باردار با برخي بيماريهاي عفوني ويروسي و سن زياد يا کم مادر می توان اشاره کرد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر