۱۵ خرداد ۱۳۸۸

مادران پس از شيردهي دندان نوزاد را با پنبه تميز كنند

تارا عليجاني متخصص دهان و دندان كودكان:

مادران بايد پس از هر نوبت شيردهي به نوزادان خود، لثه‌ها و جوانه‌هاي دندان آن‌ها را با پنبه تميز كنند.

مادران پيش از بارداري مي‌توانند با مراجعه به مراكز دندانپزشكي و معاينه دهان و دندان خود از سلامت آن مطمئن شوند؛ تا در زمان بارداري با پوسيدگي شديد دندان مواجه نشوند.
برخي از هورمون‌ها در زمان بارداري تأثير منفي بر روي دندان‌ها دارند و در صورت ‌وجود پوسيدگي اوليه باعث تشديد آن و خرابي دندان مي‌شوند‌ كه در دوران بارداري به دليل محدوديت درمان، مادر را با سختي‌هاي خاص خود مواجه مي‌كنند. ‌
فرهنگ‌‌سازي از طريق رسانه‌ها و مدارس باعث مي‌‌شود تا خانواده‌ها و كودكان مشكلات مربوط به دهان و دندان خود را جدي گرفته و در پيشگيري و رفع آن كوشا باشند.

معاينه دندان‌ها توسط دندانپزشك هر 6 ماه يك‌بار، براي خانواده‌ها و به خصوص كودكان لازم است. اين تكرار باعث مي‌شود تا كودكان در مراجعه به مراكز دندانپزشكي ترس بي‌مورد نداشته باشند و در صورت بروز مشكل دندان به راحتي به دندانپزشك مراجعه كنند.

طبق آئين‌نامه وزارت بهداشت، مدارس موظفند تا كودكان را قبل از ورود به دوره ابتدايي، مورد معاينه كامل دهان و دندان قرار دهند؛ تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوند.
استفاده از فلورايد و شياربند در مدارس تا سن 12 سالگي يكي ديگر از اقدامات مفيد اين وزارتخانه به منظور جلوگيري از پوسيدگي دندان در كودكان دانست.

fars

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر