۱۹ خرداد ۱۳۸۸

دوران شیردهی : تقویت پیوند مادر و نوزاد


شيردهي باعث ترشح هورمون اطمينان و تقويت پيوند بين مادر و نوزاد مي‌شود

نتايج يك تحقيق جديد نشان مي‌دهد؛
وقتي نوزاد سينه مادر را مي مكد، اين عمل منجر به ترشح هورمون «اسكي توكسين» معروف به هورمون «اطمينان» در مغز مادر مي‌شود.


پژوهشگران از كشورهاي چين، فرانسه، ايتاليا و انگليس مدلي را تهيه كرده‌اند كه عملكرد دقيق بدن مادر را در اين شرايط و زنجيره اتفاقي كه در بدن مي‌افتد، نشان مي‌دهد.

اين پژوهش روي نقش اكسي توكسين متمركز شده است؛ هورموني كه اخيرا نقش آن در افزايش اطمينان و عشق در بين انسانها و حتي حيوانات كشف شده است.

مدتهاي زياد پژوهشگران تصور مي‌كردند اكسي توكسين ماده‌اي است كه وقتي در خون آزاد شود باعث مي‌گردد شير از غدد مادر جاري شود.

اما مطالعات جديد نشان مي‌دهد كه وقتي اكسي توكسين در مغز آزاد شود، پيوند بين مادر و كودك تقويت مي‌شود. اما براي بروز اين تاثيرات، مقدار زيادي از هورمون بايد توليد شود تا موجي از هورمون در سرتاسر مغز گسترش پيدا كند.

تحقيقات نشان مي‌دهد كه در واكنش به مكيدن، سلولهاي اكسي توكسين شروع به آزاد كردن اين هورمون از اندريت‌ها و پايانه‌هاي رشته‌هاي اعصاب مي‌كنند.

مشاهده اين پديده دانشمندان را شگفت زده كرد چون آنها معمولا تصور مي‌كردند كه اندريت‌ها به عنوان بخشي از يك نورون (سلول عصبي) فقط دريافت كننده اطلاعات هستند در انتقال آنها نقشي ندارند، اما در اين تحقيق خلاف تصور قبلي دانشمندان ديده شد.

isna

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر