۱۷ خرداد ۱۳۸۸

کمردرد در دوران باردهی

از پوشيدن كفش‌هاي پاشنه بلند و لباسهاي تنگ در دوران بارداري خودداري شود
ورزش بهترين راه براي جلوگيري از كمردردهاي هنگام بارداري است

دكتر فتانه اكبريمتخصص طب فيزيكي:

رعايت كردن مدت فعاليت روزانه، روش نشستن و راه رفتن و هم چنين استفاده از لباس و كفش مناسب و پرهيز از پوشيدن كفش‌هاي پاشنه بلند و لباس‌هاي تنگ مي‌تواند در كاهش كمردردهاي دوران بارداري موثر باشد.

با توجه به افزايش حجم رحم و ترشح هورمون‌ها كه سبب بروز كمردردهاي دوران بارداري مي‌شوند. افزايش حجم رحم سبب وارد شدن وزن اضافه به ستون فقرات و مهره‌هاي كمر مي‌شود. همچنين ترشح هورمون‌هايي كه لگن را براي زايمان طبيعي آماده مي‌كنند سبب ايجاد درد مي‌شود كه هر دو مورد بعد از دوران بارداري تا حدودي رفع مي‌شود.

تجمع مايعات و خون در ناحيه لگن علت ديگر كمردردها بوده و اين نوع كمر درد نيز به دليل افزايش وزن و حجم رحم است كه به شكم فشار وارد مي‌كند و بعد از فعاليت‌هاي روزانه به سراغ زنان باردار مي‌آيد.

بهترين راه پيشگيري و درمان را انجام ورزش‌هاي خاص است كه براي دوران بارداري آموزش داده مي‌شود تا كمر آماده پذيرش فشارهاي دوران بارداري شود.

گاهي استفاده از كمربندهاي مخصوص دوران بارداري هم مي‌تواند باعث كاهش درد مي‌شود و در موارد خاص نيز با توجه به سن مادر مي‌توان داروهايي را تجويز كرد.

ممكن است برخي مشكلات زمان بارداري بعد از وضع حمل نيز باقي بماند .افزايش قوس ناحيه كمر و برخي مشكلات مكانيكال ممكن است بعد از بارداري هم براي فرد باقي بماند كه با درمان‌هاي دارويي و ورزش مي‌توان آنها را كنترل كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر