۱۷ خرداد ۱۳۸۸

نازايي و بارداري در سن بالا احتمال بروز سرطان رحم را افزايش مي‌دهد

نازايي، بارداري در سنين بالا و اختلالات هورموني احتمال بروز سرطان رحم و گردنه رحم در زنان افزايش مي‌دهد، البته در كشورهاي پيشرفته از واكسن سرطان رحم و تست پاپ اسمير سالانه براي 80 درصد زنان به منظور كنترل اين بيماري استفاده مي‌شود.

پرويز حنجني
استاد ايراني سرطان‌هاي زنان در آمريكا :

بعد از سرطان سينه در زنان كه شايع‌ترين سرطان بين خانم‌هاست، سرطان لايه رحم و دهانه رحم شايعترين سرطان زنان در دنياست، البته در كشورهاي پيشرفته به علت اينكه 80 درصد زنان به طور مداوم تست پاپ اسمير انجام مي‌دهند و همچنين به كمك واكسن HPV از 5 سال گذشته براي پيشگيري از سرطان دهانه رحم در اين كشورها استفاده مي‌شود تا حد زيادي اين 2 بيماري كشنده كنترل شده است اما در كشورهاي در حال توسعه هنوز اين امكانات فراهم نيست.

در كشورهاي پيشرفته البته ميزان سرطان دهانه رحم بيش از سرطان لايه داخلي رحم است چون انجام تست سالانه پاب اسمير براي حدود 80 درصد زنان اين بيماري را كنترل كرده است اما در كشورهاي در حال توسعه ميزان سرطان رحم بيشتر است چون اين تست به موقع و به صورت فراگير براي زنان استفاده نمي‌شود، به همين علت امكان تشخيص و درمان به موقع اين بيماري هنوز در اين كشورها وجود ندارد.


استفاده از واكسن HPV براي پيشگيري از سرطان دهانه رحم كه در كشورهاي پيشرفته براي همه دختران بين سن 9 تا 26 سالگي در 3نوبت تزريق مي‌شود، طي 5 سال اخير تا حد قابل قبولي موجب كنترل اين بيماري شده است، البته هنوز نمي‌دانيم كه آيا واكسن يادآوري آن نيز در سنين بالاتر لازم است يا نه.


زناني كه اين واكسن را دريافت كرده‌اند، باز هم بايد تست پاپ اسمير را به طور سالانه انجام دهند تا جلوي سرطان پيشرفته رحم يا گردنه رحم در آنها گرفته شود، استفاده از اين واكسن در كشورهاي در حال توسعه‌ مانند ايران نيز توسعه مي‌شود اما اين واكسن گران است و قيمت آن براي 3 مرحله تزريق براي هر نفر بين 360 تا 500 دلار است و اگر قرار باشد مثلاً يك جمعيت 10ميليوني دختران بين 9 تا 26 سال تحت واكسيناسيون آن قرار گيرند بودجه زيادي لازم دارد.


عوامل بروز سرطان رحم و دهانه رحم مختلف است در مورد سرطان دهانه رحم به طور مسلم وجود ويروس HPV عامل آن است اما عواملي بروز اين بيماري را تشديد مي‌كند، ازدواج در سن بالا و شروع دير هنگام رابطه جنسي در خانواده، داشتن چند شريك جنسي و البته عوامل فاميلي هم در بروز اين بيماري دخيل است.

وي افزود: حدود 10درصد زناني كه دچار سرطان رحم يا دهانه رحم مي‌شوند، ژن خاصي دارند كه اين بيماري را در خانواده و فاميل آنها بيشتر مي‌كند، بيش از 70 درصد زنان اين گروه در دنيا به سرطان سينه مبتلا مي‌شوند و بيش از 40 درصد آنها نيز به سرطان رحم يا دهانه رحم مبتلا مي‌شوند.

سرطان رحم بين زناني كه بچه ندارند يا يك بچه دارند يعني دچار نازايي بوده و دير بچه‌دار شده‌اند، همچنين زنان مبتلا به ديابت يا چاق بيشتر است و علت آن هم اين است كه همه اين عوامل موجب اختلالات هورموني و افزايش ميزان استروژن در بدن زنان مي‌شود.


سرطان تخمدان يكي ديگر از سرطان‌هاي خطرناك زنان است كه متاسفانه هنوز علت آن كشف نشده است، به همين علت بسياري از زنان هنگامي به پزشك مراجعه مي‌كنند كه اين بيماري پيشرفت كرده و مجبوريم تخمدان را درآوريم، تنها راه كنترل اين بيماري اين است كه در گروهي كه به علل فاميلي بيشتر دچار سرطان مي‌شوند، به طور مرتب فرد تحت نظر پزشك باشد تا به موقع بتوان بيماري تشخيص و درمان كرد.


در موارد زيادي يك زن به علت باد كردن شكم به پزشك مراجعه كرده اما معلوم شده به سرطان پيشرفته تخمدان مبتلاست و حتي ممكن است ‌آزمايش قبلي در 6 ماه پيش هم اين بيماري را مشخص نكرده باشد.

فارس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر