۱۷ خرداد ۱۳۸۸

روش جديد كاشتني پيشگيري از بارداري


روش جديد كاشتني پيشگيري از بارداري در برنامه تنظيم خانواده كشوراجرا مي‌شود

دكتر محمد اسلامي رييس اداره تنظيم خانواده و جمعيت وزارت بهداشت :

با توجه به لزوم تنوع روش‌هاي پيشگيري از بارداري به منظور رضايت گيرندگان خدمت، روش كاشتني پيشگيري از بارداري به صورت محصولي دو كپسولي به برنامه تنظيم خانواده كشور افزوده شده است . در صورت حصول نتايج مطلوب در مناطق مورد مطالعه، اين روش به تدريج به كليه نقاط كشور انتشار مي‌يابد.

در راستاي ارتقا كيفيت خدمات تنظيم خانواده و رضايت گيرندگان خدمت، در جهت زياد شدن روش‌هاي پيشگيري از بارداري تلاش مي‌شود؛ چرا كه افراد از ميان مجموعه‌اي وسيع‌تر و بهتر قادر به تصميم‌گيري براي انتخاب يك روش پيشگيري از بارداري خواهند بود.

استفاده از آمپول‌هاي يك ماهه و قرص‌هاي پيشگيري اورژانس از بارداري در برنامه تنظيم خانواده كشور

بر اين اساس، طي دو سال گذشته دو روش پيشگيري از بارداري شامل آمپول‌هاي يك ماهه پيشگيري از بارداري و قرص‌هاي پيشگيري اورژانس از بارداري به برنامه تنظيم خانواده كشور افزوده شده است.

افزوده شدن يك روش كاشتني پيشگيري از بارداري به برنامه تنظيم خانواده كشور

اين روش پيشگيري از بارداري با نام "جدل" در زير پوست بازو كاشته شده و به مدت پنج سال از بارداري پيشگيري مي‌كند. اين روش پيشگيري از بارداري روش هورموني پروژستروني بوده كه حتي در دوران شيردهي هم قابل استفاده است كه در مقايسه با نورپلنت 6 كپسولي از دو كپسول برخوردار بوده و وارد و خارج كردن آن بسيار راحت‌تر از نورپلنت است. همچنين در حال حاضر نورپلنت در بازار وجود ندارد.

اين محصول دو كپسولي در حال حاضر در اروپا استفاده مي‌شود و براي استفاده در ايران كليه مراحل قانوني را طي كرده است. تنها بايد شرايط گيرندگان اين خدمت و رضايت آنها نيز بررسي شود. اكنون اين روش پيشگيري از بارداري در دو نقطه از كشور در حال بررسي است. در صورت حصول نتايج مطلوب از اين بررسي‌ها، با رعايت همان شرايط، مي‌توان اين روش را به تدريج در ديگر نقاط كشور انتشار داد.

گزارش‌هاي دريافت شده از مرحله آزمايشي اين محصول دو كپسولي پيشگيري از بارداري حاكي از آن است كه در صورت انتخاب صحيح گيرندگان اين خدمت، افراد از اين روش پيشگيري از بارداري راضي خواهند بود.

هدف برنامه تنظيم خانواده تعيين تعداد فرزند نيست؛ چرا كه خانواده در اين زمينه تصميم گيرنده است. در برنامه تنظيم خانواده، اصول سلامتي در نظر است. بر اين اساس بارداري‌هاي زير 18 سال و بالاي 35 سال، فاصله دو فرزند كمتر از 3 سال و همچنين بارداري بيش از 4 بار خطرناك است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر