۱۵ خرداد ۱۳۸۸

زايمان طبيعي فوايد فراواني براي مادران دارد

ناهيد خداکردبير انجمن علمي مامايي ايران :

زايمان طبيعي از نظر علمي و فيزيولوژيک هيچ مشکل عمده شناخته شده‌اي براي مادر ايجاد نمي‌کند بلكه فوايد فراواني نيز به همراه دارد.

گاهي تبليغ مي شود که زايمان طبيعي باعث شلي لگن مي شود. اين مقوله در حد بسيار کمي است ضمن اينکه در سزارين نيز مي تواند اتفاق بيافتد.

شواهد علمي جديد نشان مي دهد که اين عارضه بسيار کم قابل پيشگيري و نيز قابل اصلاح است. نمي توان به اين بهانه، عوارض شديدتري را براي مادر ايجاد کرد.

مشکلات ادراري به دنبال سزارين بيشتر از زايمان طبيعي است چرا که ممکن است دستگاه ادراري حين عمل آسيب ببيند، ضمن اينکه کاتاتري که موقع عمل گذاشته مي‌شود، ممکن است پس از عمل ايجاد عفونت‌هاي ادراري كند.

بر اساس مستندات مبتني بر شواهد، هيچ عارضه عمده شناخته شده اي براي زايمان طبيعي گزارش نشده است و اگر عارضه بسيار کمي ايجاد شود به خاطر مشکلاتي است که ما نمي توانيم پيش بيني کنيم و در مورد تمام زايمان ها نيز نبوده بلکه براي درصد بسيار کمي است که به راحتي نيز قابل اصلاح است.

اين در حاليست که عوارض سزارين يا قابل اصلاح نبوده و يا به سختي اصلاح مي‌شود.

اگر چه هم اکنون آمار مرگ و مير مادران در کشور پائين آمده است اما همين تعداد مرگ‌ها نيز بيشتر مربوط به زايمان‌هايي است که به روش سزارين انجام شده اند.

سزارين مي‌تواند مرگ را براي گروهي که به آن نياز دارند کاهش دهد اما اگر کسي به صورت انتخابي و براي جلوگيري از فوت اين روش را برگزيند، تضميني براي اين امر نخواهد بود.

ایسنا

۱ نظر: