۱۵ خرداد ۱۳۸۸

اندوه مادری

بيش از 75 درصد زنان «اندوه مادري» را پس از زايمان تجربه مي‌كنند

نتايج يک مطالعه، وجود ارتباط معکوس ميان ميزان کلسترول وافسردگي را نشان داد به طوري که با کاهش کلسترول احتمال ابتلا به افسردگي افزايش مي‌يابد.

اين پژوهش توسط گروهي از محققان دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي تهران با هدف تعيين ارتباط افسردگي با تغييرات کلسترول پس از زايمان بر روي 101 زن با شرايط بارداري، وضع جسمي و روحي متعادل و به روش توصيفي انجام شده است.

بارداري از مهمترين و حساس ترين مراحل زندگي زنان است اين دوره به حدي مي تواند استرس زا باشد که بيماري‌هاي رواني را برانگيزاند.

بيماري‌هاي رواني پس از زايمان طيف وسيعي دارد که ساده‌ترين آنها غم يا اندوه مادري است.

بيش از 75 درصد زنان در روز دوم يا سوم پس از زايمان آن را تجربه مي کنند. وضعيت جدي‌تر که شيوع کمتري دارد افسردگي پس از زايمان است که تقريباً 10 درصد زنان به آن دچار مي شوند.

افسردگي پس از زايمان با افسردگي خلقي، کاهش علاقه به فعاليت‌ها، تغيير اشتها، خستگي، اختلالات خواب، دشواري در مراقبت از کودک، احساس گناه، اعتماد به نفس، فکر کردن و در برخي مواقع اقدام به خودکشي همراه است.

افسردگي مي تواند اثر منفي بر همبستگي مادر و کودک داشته باشد و حتي رشد نوزاد را به تعويق بياندازد همچنين علاوه بر اثرات زيان بار بر روابط مادر و کودک، ارتباط با همسر را نيز مختل مي‌کند. همسران زنان افسرده اغلب دچار افسردگي هستند و اگر درمان نشود ممکن است به طلاق و جدايي بي‌انجامد.

نتايج اين بررسي نشان مي دهد: در 54 درصد زناني که پس از زايمان ميزان کلسترول آنها افزايش داشت، افسردگي کم بوده است و برعكس در زناني كه ميزان تغييرات کلسترول آنها کاهش زيادي داشته نمره افسردگي نيز افزايش يافته است. افسردگي با تغييرات کلسترول پس از زايمان ارتباط مستقيم دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر