۱۹ خرداد ۱۳۸۸

تغذیه بارداری :توصيه‌هاي تغذيه‌اي دوران بارداري


  • مصرف منظم مكمل آهن ازهفته شانزدهم
  • استفاده ازآب ليمو و نارنج و انواع خشكبار
دكتر ربابه شيخ‌الاسلام رييس انجمن غذا و تغذيه حامي سلامت ايران:

مصرف منظم مكمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداري به منظور جلوگيري از كم خوني فقرآهن در زنان باردار توصیه می شود .مصرف آب ليمو و آب نارنج تازه همراه غذا، ميزان جذب آهن را افزايش مي‌دهد.

براي پيشگيري از كم خوني فقر آهن در دوران بارداري، مصرف منظم و روزانه مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداري تا سه ماه پس از زايمان توصيه مي‌شود.

همچنين در دوران بارداري به منظور جلوگيري از كم خوني، منابع غذايي حاوي آهن مثل گوشت، مرغ، ماهي، جگر، حبوبات و سبزي‌هاي سبز تيره مثل جعفري در برنامه غذايي روزانه استفاده شود.

در دوران بارداري مصرف انواع مغزها و خشكبار به عنوان ميان وعده توصيه مي‌شود

در دوران بارداري بهتر است انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و انواع خشكبار از جمله برگه‌ها، توت خشك، كشمش و خرما كه منابع خوبي از آهن هستند به عنوان ميان وعده مورد استفاده قرار گيرند.

مصرف سبزيجات تازه و سالاد به همراه غذا ميزان جذب آهن را افزايش مي‌دهد

مصرف منابع غذايي ويتامين C مانند سبزي‌هاي تازه و سالاد شامل گوجه فرنگي، كلم، گل كلم و فــلــفل دلمه‌اي را در دوران بارداري توصيه می شود .همچنين چاشني‌هايي مانند آب ليمو و آب نارنج تازه كه جذب آهن را افزايش مي‌دهند به همراه غذا توصيه مي‌شود.
بهترين زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و يا شب قبل از خواب است

از مصرف چاي و قهوه يك ساعت قبل از غذا و دو ساعت پس از غذا خودداري شود

براي جذب بهتر آهن غذا، بايد از مصرف چاي، قهوه و دم كرده‌هاي گياهي يك ساعت قبل از غذا و حداقل دو ساعت پس از غذا و نيز از مصرف چاي پررنگ خودداري شود. همچنين به منظور كاهش اختلالات گوارشي و جذب بهتر آهن، بهترين زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و يا شب قبل از خواب است.

بارداري‌هاي مكرر از علل كم خوني دوران بارداري است

رقيق شدن خون كه به تدريج طي دوران بارداري ايجاد مي‌شود سطح هموگلوبين را به محدوده کم خوني مي‌رساند كه اين امر طبيعي است.

علل کم خوني در دوران بارداري مصرف نكردن منابع غذايي آهن، از دست دادن خون طي دوران قاعدگي (قبل از بارداري) و بارداري‌هاي مكرر به ويژه بارداري‌هاي با فاصله كم است . كمبود فوليك اسيد يا كمبود ويتامين B12 (آنمي مگالوبلاستيك) به ندرت مي‌تواند علت کم خوني در دوران بارداري باشد. در صورتي كه علت کم خوني، كمبود فوليك اسيد تشخيص داده شود مصرف منابع غذايي غني از اين ويتامين و عمل به توصيه‌هاي تغذيه‌اي ارائه شده در مبحث مكمل اسيد فوليك براي مادران پيشنهاد مي‌شود.

در صورتي كه کم خوني با تجويز مکمل آهن اصلاح نشد بايد كمبود فوليك اسيد و كمبود ويتامين B12 را به عنوان علت کم خوني در نظر گرفت. در درمان کم خوني فقر آهن علاوه بر توصيه‌هاي تغذيه‌اي بايد در مورد مصرف روزانه و منظم مكمل آهن از مادر باردار سوال و بر مصرف آن تاكيد كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر