۱۷ خرداد ۱۳۸۸

غذاهای ممنوع در دوران بارداری

آنچه در دوران بارداری توسط مادر خورده می شود،تاثیر ویژه ای بر جنین در حال رشد خواهد داشت. غذاهایی که قبلا می خوردید و مورد علاقه و اشتهای شما بود، در دوران باردرای محدود خواهد شد. زیرا ممکن است تاثیر سوء بالقوه بر جنین داشته باشد.
بعضی از غذاهایی که مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است:

1- نیزه ماهی، کوسه ماهی، تاج ماهی، ماهی ماکرل، ماهی تونا کنسرو شده.این ماهی های بزرگ ساکن در بندرگاه ها حاوی مقدار فراوان متیل سرب می باشد که این ماده فلزی باعث رشد مغز و سیستم عصبی کودکان می شود. همچنین ماهی سالمون، میگو، ماهی پالاک و گربه ماهی نیز باید به مقدار محدود مصرف شود.

2- ماهی رودخانه ای، دریاچه و جویبار و یا هر جانور آبی دیگر ممنوع است. آنچه به عنوان سرگرمی توسط قلاب ماهیگیری بدست می آید ممکن است حاوی باکتری یا مواد شیمیایی باشد. بنابر این بهتر است ماهی از محل هایی دیگر تهیه شود که سلامت آن تضمین شده باشد.

3- گوشت ، مرغ و غذاهای دریایی خام یا بدون طبخ کامل: غذاهایی حیوانی که کامل طبخ نشده ، ممکن است حاوی باکتری ها و ویروس های فراوانی باشد. بنابر این طبخ کامل آن لازم است. در مورد تخم مرغ و سایر تخم ها نیز به همین ترتیب باید طبخ کامل شود.

4- هات داگ(سوسیس) و گوشت های ساندویچی مثل ترکی، سوسیس دودی و...زیرا این غذاها مستعد نوعی باکتری هستند که ممکن است موجب سقط جنین ، مرده زایی و سایر مشکلات شود.

5- محصولات لبنی غیر پاستوریزه مثل پنیر ، ماست، دوغ محلی و... ممنوع است.

6- نوشیدنی های غیر پاستوریزه . زیرا ممکن است آلوده به نوعی ویروس به نام E.Coli باشد.

7- جوانه سبزیجات خام مثل شبدر، یونجه و لوبیای مانگ. به طور کلی جوانه هایی از این نوع مناسب هیچ کس نیست زیرا حاوی ویروس می باشد.

8- مکمل ها و چای گیاهی. گیاهان مواد طبیعی هستند ولی مصرف آن ها در دوران بارداری توصیه نمی شود.

9- الکل. کلیه نوشیدنی های الکلی ، آب جو، شراب و... باعث از بین رفتن اکسیژن می شود و رشد طبیعی جنین را غیر ممکن می کند. تاثیر الکل بر مهارت عقلانی و هوشی جبران ناپذیر است.

10 - آب شیر مناطق توسعه نیافته و به اصطلاح محروم. بهترتا زمان حضور در این اماکن از آب بطری استفاده کنید.

11- غذاهایی که ایجاد حساسیت و آلرژی می کند. با توجه به سابقه خانوادگی ، کودک شما ممکن است نسبت به بعضی غذاها آلرژی نشان دهد. از خوردن غذاهای حاوی بادام زمینی در دوران بارداری و شیر دهی اجتناب کنید.



سلامت نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر