۱۷ خرداد ۱۳۸۸

افزايش خطر ابتلا به افسردگي در زنان با افزايش تعداد زايمان

تحقيقات چندين ساله نشان مي دهد مادراني که زايمانهاي مکرر داشته اند به مراتب بيشتر در معرض ابتلا به افسردگي هستند.

مادراني که بيش از دو فرزند دارند و فواصل ميان زايمانهايشان نيز کوتاه است از نظر روحي به مراتب آسيب پذيرتر بوده و بيشتر در معرض افسردگي حاد يا خفيف هستند.


با توجه به اينکه افسردگي پس از زايمان تا نه ماه بعد از زايمان شايع است مادراني که چندين بار زايمان داشته اند بيشتر دچار عود افسردگي و يا تشديد حالات آن مي شوند.

بررسيهاي انجام شده از سال 2001 تا کنون نشان مي دهد مادراني که چندين بار زايمان داشته اند در نه ماهه اول پس از زايمان تا 19 درصد بيشتر علائم افسردگي را نشان مي دهند.


بديهي است که مادراني که از قبل از دوران بارداري نيز مشکلات عاطفي داشته اند و يا در زندگي مشترک شکست خورده اند به مراتب وضعيت بدتري دارند.

تحقيقات نشان مي دهد در اين ميان مادران شاغل که علاوه بر مسئوليت مادري کارهاي بيشتري براي انجام دارند و با افراد بيشتري در ارتباط هستند و از نظر اقتصادي نيز داراي استقلال هستند کمتر دچار حالات شديد افسردگي مي شوند.

البته وضعيت تحصيلي مادران نيز بر وضعيت روحي آنها تاثير گذار است و تحصيلات بيشتر به مادران کمک مي کند تا اطلاعات بيشتري داشته باشند و بدانند که با مادر شدن بايد منتظر چه تغييرات جسمي و روحي باشند و خود را براي آن آماده تر کنند.
آريا به نقل از هلث دي نيوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر