۱۵ خرداد ۱۳۸۸

تاثیر مردان در کاهش افسردگی پس از زایمان

در برخی از موارد مشاهده شده مردان نیز دچار افسردگی پس از زایمان می شوند .

بچه مدام گریه می کنه و من از این که نمی تونم آرومش کنم حس بی لیاقتی و گناه می کنم ... " از این دست جمله ها زیاد می گوید ! اشتهایش کم شده و احساس غمگینی و بیهودگی می کند . در کارهایش بی برنامگی و کندی دیده می شود و بسرعت به گریه می افتد ...

اگر زنی پس از زایمان علائم یاد شده را داشته باشد دچار "افسردگی پس از زایمان " یا اصطلاحاً Postnatal depression شده است . زنان پس از زایمان دچار تغییرات خلقی می شوند که این افسردگی توام با نشانه هائی می باشد که بر اثر عوامل گوناگونی ایجاد می شود .

افسردگی ، چرا ؟ عوامل زمینه ساز افسردگی تغییرات جسمی ، اجتماعی ، روحی و عاطفی می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به مواردی نظیر تغییرات هورمونی ، کم خوابی ، رو به رو شدن با شرایط متفاوت با گذشته که اصولاً در زایمان اول پذیرفتن آن سخت تر می باشد اشاره کرد.تاثیرات محیطی و برخورد اطرافیان بخصوص نوع رفتار همسر از عوامل موثر بر این مسئله می باشد .
حضور دلگرم کننده ی همسر مردان می توانند با حضور دلگرم کننده و نقش حامی خود در دوران بارداری همسر خود را جهت یکی از دلپذیرترین اتفاق های زندگی خود ، آماده نمایند . تاثیر صحبت های پی در پی و تنها نگذاشتن زن در دوران بارداری از جمله مواردی است که مردان می توانند با استفاده از آن همسران خود را در رسیدن به شرایط روحی مناسب یاری نمایند .

دکتر اکرم منتظرالظهور
پزشک روانشناس بالینی:

مرد می تواند با صحبت های خود باور زیبائی تولد فرزند را در زن تقویت نموده و با ایجاد محیط عاطفی گرم وی را از لحاظ روحی تحکیم نماید .

حضور مرد پس از شروع علائم افسردگی در زن بسیار موثر و قابل توجه می باشد . در برخی از موارد مردان علائم افسردگی را تمارض زن تصور کرده و توجهی به وی نمی کنند که این امر ناشی از عدم آگاهی وی از وجود چنین حالات احتمالی پس از زایمان می باشد .
بحث آموزش در این جا مطرح می شود، بی شک افزایش سطح آگاهی در دوران بارداری به همسران کمک خواهد نمود تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود . عوامل ایجادکننده ی افسردگی هم عرض یکدیگر بوده و نمی توان گفت با حمایت های مدوام همسر و محیط مناسب، زن دچار افسردگی نشود با این وجود تاثیر بسزائی در روند بهبودی و پیشگیری از افسردگی خواهد داشت .
مردان با استفاده از آموزش های مناسب قادر خواهند بود علائم افسردگی پس از زایمان را شناسائی کرده و در صورت بروز علائم ، اقدامات لازمی را مانند مدارا با شرایط همسر، یاری رساندن به وی جهت کارهای مرتبط با کودک، فراهم نمودن شرایط کسب آرامش همسر مانند تفریحاتی نظیر پیاده روی،اختصاص دادن زمانی جهت شنیدن صحبت های همسر و مراجعه به مشاور در موارد لازم اشاره نمود .
افسردگی مردان در برخی از موارد مشاهده شده مردان نیز دچار افسردگی پس از زایمان می شوند . در این مواقع غالباً مردان از احساس در حاشیه قرار گرفتن که در پی توجهات زن به کودک است، دچار افسردگی می شوند . در برخی از موارد مردان گمان می برند کودک تنها به زن تعلق دارد و هم چنین آشفتگی جنسی پس از زایمان همسر مردان را تحت تاثیر قرار خواهد داد .
رفتارهای حمایت گر زن ، احساس صمیمیت مابین زوجین ، درک متقابل از یگدیگر و احاطه به شرایط دور از انتظار مانند انتظار برای جنسیت خاص برای فرزند و تولد کودک با جنسیتی دیگر، از جمله مواردی است که می توان بوسیله ی آن می توان از این مشکلات پیشگیری نمود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر