۱۹ خرداد ۱۳۸۸

سلامت دندان‌هاي کودک، از دوران بارداري به مراقبت و توجه نياز دارد

سلامت دندان‌هاي کودک، از دوران بارداري به مراقبت و توجه نياز دارد

رژيم غذايي مادران باردار بايد حاوي مقادير كافي كلسيم، فسفر و ويتامين‌ها باشد. همچنين مصرف مقادير مناسب ميوه، سبزيجات، عدس و گوشت سفيد نيز به اين افراد توصيه مي شود.

در دوران بارداري بايد از مصرف الكل، سيگار، كافئين و قرص‌هاي خواب‌آور خودداري کرد و براي استفاده از هرگونه دارو با پزشك معالج مشورت نمود، چراکه اين مواد و داروها به ويژه در سه ماهه اول بارداري اثرات نامطلوبي بر جنين دارند. به عنوان مثال داروي تتراسايكلين با اثر مستقيم بر ساختمان ميناي در حال تشكيل، باعث تغيير رنگ و لكه لكه شدن آن شده و دندان را مستعد پوسيدگي پس از رويش مي نمايد.

رويش دندانهاي كودك از حدود 6 ماهگي آغاز مي شود اما گاهي برخي نوزادان با يك يا دو دندان نيز متولد مي‌شوند. زمان و نحوه رويش دندان در همه كودكان يكسان نيست و معمولاً با گريه و بي قراري كودك همراه است. در اين حالت، جويدن اجسام سفت و تميز توسط کودک و ماساژ ملايم لثه ها با تكه فلزي سرد مانند پشت قاشق چايخوري در کاهش ناآرامي او مفيد است.

در كودكاني كه از پستانك يا شيشه شير استفاده مي‌كنند، ممكن است دندانهاي در حال رويش تغيير شكل داده و نابهنجار رشد كنند. علاوه بر اين، استفاده از شيشه شير در ساعات شب باعث باقي ماندن شير بر روي دندانها و ايجاد محيطي اسيدي مي شود که موجبات پوسيدگي دندان را فراهم مي آورد. لذا بهتر است شبها پس از خوردن شير، دندانهاي كودك را با پارچه اي مرطوب تميز كرد.

آموزش بهداشت دهان و دندان به کودک و سوق دادن رژيم غذايي او به سمت مواد كم شيريني به منظور حفظ سلامت دندانها ضروري است. در اين ميان، محيط خانواده بهترين مكان براي يادگيري كودك است چراکه عادات خوب بهداشت دهان، در دوران کودکي تثبيت مي‌شوند.

گفتني است تنقلات شيرين و چسبناك مانند آب‌نبات يا شكلات و خوراكي‌هاي حاوي شيريني مصنوعي نظير نوشابه‌هاي گازدار براي سلامت دندان كودك بسيار مضرند. به منظور پيشگيري از آسيب دندان هاي کودک بهتر است از شيريني هاي طبيعي مانند عسل، ميوه‌ها و آب ميوه‌هاي طبيعي استفاده كرد. همچنين مصرف سبزيجات و ميوه‌هاي خام که تميزکننده طبيعي دندانها و ماساژدهنده لثه‌ها هستند، توصيه مي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر