۱۹ خرداد ۱۳۸۸

زایمان زنان : اهمیت انجام زایمان صحیح

  • نحوه زايمان وصدمات ناشي از آن از علل ايجاد بي‌اختياري ادرار در زنان است
  • انجام زايمان‌ به روش صحيح و علمي از بي‌اختياري‌هاي ادرار جلوگيري مي کند

دكتر سليماني اورولوژيست :

عفونت‌هاي ادراري و بي‌اختياري‌هاي ادرار از شايع‌ترين بيماري‌هاي اورولوژي زنان است، نحوه زايمان و صدمات ناشي از آن را در ايجاد بي‌اختياري ادرار موثر دانست.


نحوه زايمان و صدمات ناشي از آن منجر به شل شدن عضلات كف لگن و ايجاد بي‌اختياري ادرار در زنان مي‌شود.

روش درمان بي‌اختياري ادرار بر اساس علت ايجاد كننده آن متفاوت است. ممكن است براي درمان بي‌اختياري‌هاي ادرار يك درمان دارويي ساده تا يك درمان جراحي پيشرفته به كار گرفته مي‌شود.

به منظور جلوگيري از ايجاد عفونت‌ها و بي‌اختياري‌هاي ادرار، زايمان‌ها بايد به صورت علمي و صحيح انجام شود.
روش‌هاي زايمان بايد از حالت‌ سنتي خارج شود؛ خوشبختانه امروزه پيشرفت‌هايي در اين زمينه صورت گرفته است.

همچنين در صورتي كه زايمان به شكل طبيعي مشكلاتي را بوجود آورد در اين مواقع سزارين در نظر گرفته مي‌شود. بنابراين نبايد در مواقع خاص برانجام زايمان طبيعي اصرار كرد.


در تعداد زايمان‌هاي بالا (معمولا پنج تا شش زايمان) شل شدن عضلات كف لگن و احتمال بي‌اختياري ادرار شايع است. بعد از زايمان و با تجويز پزشك، ورزش‌هايي در جهت تقويت عضلات لگن در نظر گرفته مي‌شود.

در صورتي كه روش‌هاي تشخيصي مناسبي به منظور شناسايي علت ايجاد كننده بي‌اختياري به كار گرفته شود، با اقدام درماني مناسب، حدود 80 تا 85 درصد از بي‌اختياري‌هاي ادرار به طور كامل بهبود مي‌يابد.

در درمان‌هاي دارويي، مثانه كنترل و عضلات آن تقويت مي‌شود. در صورتي كه درمان‌هاي دارويي موثر نباشد درمان جراحي به كار گرفته مي‌شود. در درمان‌هاي جراحي با قرار دادن نوارهاي مصنوعي زير مجرا و گردن مثانه، عضلات تقويت شده وعارضه بي اختياري ادرار درمان مي شود.

در بي‌اختياري استرس با كوچك‌ترين حركت و فشار در ناحيه شكم، ادرار دفع مي‌شود. در صورتي كه علت بي‌اختياري، اضطرار باشد درمان طبي به كار گرفته مي‌شود. اما در بي‌اختياري استرس علاوه بر درمان‌هاي طبي، جراحي نيز در نظر گرفته مي‌شود. به طور كلي انتخاب درمان براي بي‌اختياري ادرار بسيار مهم است.

گروهي از اختلالات مادرزادي و نخاعي نيز مي‌توانند باعث ايجاد بي‌اختياري‌هاي ادرار شوند. اضطرار در شروع ادرار اغلب در مثانه‌هاي غيرقابل كنترل مشاهده مي‌شود. منشا نخاعي، مسايل روحي - رواني، عفونت‌ها و سنگ‌هاي مجاري ادراري مي‌توانند از علل ايجاد بي‌اختياري اضطرار باشند.

حدود 5 تا 6 بار ادرار در طول روز طبيعي است و بيشتر از آن به عنوان تكرر ادرار در نظر گرفته مي‌شود. نارسايي قلبي، بيماري‌هاي نارسايي كليه، ديابت، كمبود ماده غليظ كننده ادرار و مسايل عصبي از جمله عوامل موثر در ايجاد تكرر ادرار هستند.

شب‌ها و بر اساس ساعت خواب يك تا دو بار ادرار طبيعي است. بزرگي پروستات، نارسايي قلبي، ديابت و مصرف برخي داروها مي‌تواند از علل بروز تكرر ادرار در شب باشد. از آنجا كه بيدار شدن در شب به دليل ادرار عوارض زيادي را به دنبال دارد. در اين مورد طي ده سال اخير مطالعات زيادي صورت گرفته و درمان‌ها با دقت خاصي انجام مي‌شود. تركيب واتوپرسين از جمله درمان‌هاي به كار گرفته شده در اين مورد است كه بوسيله آن ادرار غليظ و دفع آن در شب كاهش مي‌يابد. اين درمان براي افراد مسن استفاده نمي‌شود. به طور كل نبايد فراموش شود كه شناسايي علت ايجاد بي‌اختياري ادرار و به كار گرفتن درمان مناسب بسيار مهم است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر