۱۹ خرداد ۱۳۸۸

بعد از زایمان :چگونگی کنتل افسردگی


پژوهشگران بر ضرورت توجه بیشتر به بهداشت روان مادران تاکید دارند.

اختلالات خلقی از جمله افسردگی شایع ترین و مهم ترین اختلالات روانی پس از زایمان اند و رویدادهای استرس زای زندگی که در طول حاملگی یا نزدیک به زمان زایمان رخ می دهند، احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهند. این رویدادها توانایی بالقوه ای برای تغییرات شیوه زندگی دارند و با بیماری های جسمی و اختلالات روانی نظیر افسردگی در ارتباطند.

چند تن از پژوهشگران کشورمان در مطالعه ای به روش مقطعی با بررسی 975 زن که به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند، متوجه شدند: 17.5 درصد از افراد مورد مطالعه به افسردگی دچارند.

همچنین نتایج این تحقیق نشان داد :
از بین رویدادهای استرس زا، تغییر قابل ملاحظه تعداد بگومگو با همسر ، مشکلات با خانواده همسر ، آغاز یا پایان یک دوره تحصیلی ، تغییر محل سکونت ، جدایی زوجین ، از دست دادن ملکی که در گرو بوده است و تغییر ساعات خواب بیشترین ارتباط را با افسردگی پس از زایمان دارند.


همچنین در این مطالعه بین تعداد و شدت رویدادهای استرس زای زندگی و افسردگی پس از زایمان ارتباط پیدا شد .

با توجه به شیوع نسبتا زیاد افسردگی پس از زایمان و ارتباط آن با رویدادهای استرس زا زندگی توجه بیشتر به بهداشت روان زنان ضروری است و در این خصوص برنامه های آموزشی و حمایتی و شیوه های مقابله با افسردگی و استرس در دوران بارداری و پس از زایمان باید مد نظر قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر