۱۶ خرداد ۱۳۸۸

ارائه خدمات پايه به زنان، بايد از ماماها شروع شود

يك ماماي نمونه‌:
استقلال ماماها در جامعه محدود شده است
ارائه خدمات پايه به زنان، بايد از ماماها شروع شود

مهر‌انگيز حيدري كارشناس امور مامايي دانشگاه علوم پزشكي استان زنجان:

شرح وظايف مصوب وزارت بهداشت براي قشر ماما تعريف شده است، اما متاسفانه به آنها عمل نمي‌شود و اين مساله موجب شده است كه استقلال حرفه‌اي ماماها در سطح جامعه محدود شود و رضايت شغلي و اعتماد به نفس در ميان آنها نيز كاهش يابد.


يكي از شاخصهاي عمده سلامت، مرگ و مير مادران و نوزادان است كه اين شاخص مستقيما با خدمات مامايي در ارتباط است و برنامه‌هايي كه منجر به محدود كردن فعاليت‌ ماما شود، اين شاخص را دچار چالش خواهد كرد.

در سال‌هاي قبل با اينكه كار ماماها بسيار دشوار بود، اما رضايت شغلي وجود داشت چون مسئوليت مادر باردار از بدو ورود به بيمارستان تا انجام زايمان و ترخيص، با ماما بود و تنها در مواقع غيرطبيعي به پزشك ارجاع مي‌شد. اما امروزه خصوصا از زمان اجراي طرح خودكفايي بيمارستان‌ها، حتي اگر مراقبت و زايمان هم توسط ماما انجام شود، باز پرونده به نام متخصص تكميل خواهد شد.
چون خانواده كوچكترين و بنيادي‌ترين جزء اجتماع محسوب مي‌شود، تامين بهداشت وسلامت خانواده نيز منجر به ايجاد جامع سالم خواهد شد، ابراز كرد: هرگونه سرمايه‌گذاري براي سلامت و بهداشت رواني، جسمي و اجتماعي جامعه منجر به چندين برابر بهره‌گيري در بخش‌هاي ديگر توسعه مي‌شود.

تامين سلامت براي همه اقشار جامعه با هدف برقراري عدالت اجتماعي در ارائه خدمات بهداشتي و درماني به خصوص حمايت مادران و كودكان مدنظر قرار گيرد، ادامه داد: سلامت دو سوم از جمعيت كشور، رابطه مستقيم با مراقبت‌ها و مشاوره‌هاي مامايي دارد. پس مي‌توان گفت ماماها قشر كليدي براي ارتقاء سلامت مادران و نوزادان در سطح جامعه مي باشند.

در كشور ما منطقي است كه ارائه خدمات پايه به زنان از ماماها شروع شود، به طوري كه ماماها مي‌توانند با آموزش و آگاهي به مادران باردار در خصوص تغييرات فيزيولوژيكي اعم از تغييرات خلق و خوي به نوع تغذيه مراقبت‌هاي ويژه در دوره‌ بارداري، حين و بعد از زايمان، نحوه‌ شيردهي و نحوه‌ مراقبت از نوزاد، نقش ويژه‌اي در تامين سلامت مادر و كودك داشته باشند.

از مهم‌ترين دلايل افزايش سزارين در كشور و مشكلات مربوط به آن را بحث كم رنگ شدن نقش ماما در مديريت زايمان طبيعي و عدم استفاده از تكنيك‌هاي روز در اين خصوص است و افزايش سزارين نسبت به زايمان طبيعي، افزايش تلفات مادران و نوزادان را به دنبال داشته است. پس اين مساله را مي‌توان يكي از معضلات پيش روي سلامت جامعه امروزه عنوان نمود.

اگر بخواهيم آمار سزارين را در سطح جامعه كاهش دهيم، بايد از حضور ماماها بيشتر بهره‌ بگيريم. همچنين ترويج فرهنگ زايمان طبيعي و استفاده از تكنيك‌هاي زايمان توسط اين قشر مي‌تواند گره‌گشاي اين معضل باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر