۱۹ خرداد ۱۳۸۸

شيردهي ساعت اول تولد، 22درصد از مرگ كودكان مي‌كاهد

ميزان شيردهي نوزدان طي سالهاي 79 تا 84 از 45 درصد به 23 درصد كاهش يافته است
شيردهي نوزدان در ساعت اول پس از تولد 22 درصد از ميزان مرگ و مير كودكان مي‌كاهد.


مويد علويان
معاون سلامت وزارت بهداشت :

تغذيه نوزادان با شير مادر يك وظيفه شرعي و قانوني است و يك استراتژي مهم بهداشتي در كشور است كه به عنوان يك مداخله بهداشتي بدون هزينه، نقش بسيار بالايي در ارتقاي شاخصهاي سلامت كشور دارد.
در وزارت بهداشت با ايجاد كميته كشوري ترويج تغذيه با شير مادر ميزان شيردهي مادران به نوزادانشان تا سال 79 روند رو به رشدي داشت و در سال 79 به حدود 45 درصد رسيد كه به ميانگين هاي جهاني نزديك شده بود اما از اين سال تا سال 84 اين روند رو به كاهش گذاشت و در سال 84 حدود 23 درصد مادران نوزادانشان را با شير خودشان تغذيه مي‌كردند.

البته طي يكسال گذشته دوباره شاهد افزايش ميزان تغذيه نوزادان با شير مادر هستيم اما هنوز با ميانگين‌هاي جهاني فاصله زيادي داريم.

تبليغات فريبنده شير خشكها، مولتي ويتامين‌ها در كنار تبليغات مواد مضري مانند داروهاي غير مجاز و كرمهاي زيبايي سلامت نوزدان و همه افراد جامعه را به خطر انداخته است.
وزارت بهداشت براي ترويج تغذيه با شير مادر كميته كشوري دانشجويي شير مادر را احيا كرده است، كارگاههاي آموزشي متعددي را براي آموزش هيئت علمي و دانشجويان گروه پزشكي تشكيل داده است و نظارت بيشتر بر فعاليت بيمارستانهاي دوستدار مادر را در اولويت كاري قرار داده است.

بررسي ها در 6 استان كشور شامل كرمانشاه، خراسان و گلستان نشان مي‌دهد ميزان شيردهي انحصاري در 6 ماه اول در اين استانها كاهش يافته است اما ادامه شيردهي تا يكسال افزايش يافته است.

از جمله مشكلات بهداشتي ديگر كشور افزايش بي رويه سزارين است كه براي بهبود اين وضع نيازمند اصلاح زير ساختهاي مناسب و تغيير در نگاه و فرهنگ جامعه داريم براي اين كار همچنين با همكاري مشاوران خارجي تعدادي از ماماهاي كشور روشهاي زايمان بدون درد، زايمان در آب و ايمن را آموزش ديده‌اند.

500 بيمارستان كشور اكنون به عنوان بيمارستانهاي دوستدار در كشور فعالند در اين مراكز به مادران در مورد شيردهي نوزادانشان آموزش داده مي‌شود و زمينه شيردهي مادر به نوزاد در ساعت اول پس از تولد فراهم مي‌شود البته براي بهبود خدمات اين مراكز امسال بررسي مجددي در مورد فعاليت اين بيمارستانها انجام مي‌شود.

متاسفانه در برخي بيمارستانها مادران زودتر از نوزدان مرخص مي‌شوند به همين علت مدتي نوزدان از شير مادر محروم مي شود كه تدابيري اتخاذ شده است كه در اين مدت نيز مادر در كنار نوزادش باشد.
علويان همچنين تصويت لايحه افزايش مرخصي زايمان مادران شاغل از 4 ماه به 6 ماه و افزايش مرخصي شيردهي آنان از 20 ماه به 24 ماه در مجلس اقدام مهمي براي بهبود سلامت نوزدان در كشور اعلام كرد.

وضعيت بهداشتي مناطق سيل زده جنوب شرقي كشور
ميزان افزايش بيماري مالاريا در اين منطقه نگران كننده نيست و براي كنترل اين بيماري 40 هزار پشه بند در اين منطقه توزيع شده است و مشكلات آب آشاميدني و بهداشتي منطقه تا آبان ماه به طور كامل حل مي‌شود.

تعرفه هاي خدمات پزشكي بخش دولتي
شكايتها از دريافت بيش از حد تعرفه در بخش خصوصي زياد است و ما قاضي نيستيم به همين علت اين شكايتها را به دادگاه ارجاع مي‌دهيم، قانون تعيين تعرفه بخش خصوصي توسط نظام پزشكي را مجلس تصويب كرده و وزارت بهداشت در اين مورد دخالتي نداشته است بنابراين اگر مشكلي هست بايد نمايندگان مجلس در اين زمينه پاسخگو باشند.
وي گفت: نظام پزشكي تعرفه خدمات بستري و kجراجي را تا 10 برابر تعرفه‌هاي دولتي اعلام كرده است.

فارس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر