۱۹ خرداد ۱۳۸۸

دوران بارداری : دود سيگار باعث كاهش وزن نوزاد و زايمان زودرس مي‌شود




قرار گرفتن زنان غيرسيگاري در معرض دود دخانيات و به ويژه دود سيگار در دوران حاملگي باعث كاهش وزن نوزاد و زايمان زودرس مي‌شود.

همچنين مواجهه با دود دخانيات در دوران حاملگي مي‌تواند باعث سندروم مرگ ناگهاني نوزاد شود و از اثرات ديگر دود دخانيات بر سلامت قبل از تولد تاخير در رشد درون‌رحمي و سقط ناگهاني است.

بنا بر گزارش جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران، آژانس حفاظت محيطي كاليفرنيا تخمين مي‌زند كه دود دخانيات در ايالات متحده سالانه مسبب 3400مرگ ناشي از سرطان ريه و بين 23هزار تا 70هزار مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي است.

در مورد كودكان تخمين زده مي‌شود كه دود دخانيات مسئول سالانه 430مورد سندروم مرگ ناگهاني نوزادان، تولد 24هزار و 500نوزاد با وزن كم، 71هزار و 900زايمان زودرس، 200هزار مورد وقوع آسم و 790هزار مورد مراجعه به‌علت عفونت مجراي گوش مياني باشد.
همچنين داده‌هاي گزارش جهاني دخانيات جوانان نشان مي‌دهد كه مواجهه با دود دخانيات در ميان جوانان رو به گسترش است.

تحقيقاتي كه روي كودكان مدرسه‌اي 13تا 15 ساله در بين سال‌هاي 1999تا 2006 در 132كشور اجرا شد نشان داد كه 44درصد كودكان در خانه و 56درصد آنها در مكان‌هاي عمومي در معرض دود دخانيات بوده‌اند.

مطالعه ديگري در مؤسسه ملي سلامت مكزيك نشان داد كه 91درصد كودكان مدرسه‌اي در اين كشور تا حدي در معرض دود دخانيات بوده‌اند.

مطالعه‌اي در مورد دانشجويان سال سوم در دانشكده‌هاي بهداشت در 10كشور حاكي از آن است كه مواجهه با دود دخانيات در خانه از 30درصد در اوگاندا تا 87درصد در آلباني و در مكان‌هاي عمومي، از 53درصد در اوگاندا تا 98درصد در صربستان متغير است.

در حالي‌كه مواجهه با دود دخانيات در ايالات متحده در مدت چند سال گذشته به‌طور قابل توجهي كاهش يافته است. مطالعه‌اي كه توسط جامعه جراحان ايالات متحده در سال 2006بر روي كوتينين (محصول فرعي نيكوتين) اجرا شد نشان مي‌دهد كه بيش از 40درصد بزرگسالان غيرسيگاري و حدود 60درصد كودكان 3تا 11ساله هنوز در معرض دود دخانيات قرار دارند.

مواجهه گسترده با دود دخانيات داراي پيامدهاي مهمي در سطح جمعيتي است كه مطالعات نشان مي‌دهد دود غيرمستقيم دخانيات نقش مهمي در ايجاد بيماري‌هاي مزمن تنفسي و ايجاد اختلال قابل توجه در عملكرد ريه‌ها دارد.

مواجهه با دود دخانيات موجب افزايش هزينه‌هاي اقتصادي براي افراد، نهادها و جامعه است. اين هزينه‌ها شامل هزينه‌هاي پزشكي مستقيم و غيرمستقيم و هزينه كاهش كارايي افراد مي‌شود. همچنين محيط‌هايي كه در آنها سيگار كشيدن مجاز است نياز به هزينه‌هاي بازسازي و نظافت بالاتري دارند و خطر آتش سوزي در آنها بيشتر است. مطالعه‌اي جديد به وسيله جامعه آمار‌گيران ايالات متحده تخمين مي‌زند كه مواجهه با دود دخانيات سالانه منجر به بيش از 5 ميليارد دلار هزينه‌هاي پزشكي مستقيم و بيش از 5ميليارد دلار هزينه‌هاي پزشكي غيرمستقيم (مانند از كارافتادگي، كسر حقوق و مزاياي مربوط) در ايالات متحده مي‌شود.

اداره سلامت و امنيت شغلي ايالات متحده تخمين زده است ؛ پاكي هوا، توليد را تا 3درصد افزايش مي‌دهد. در عين حال بانك جهاني مي‌گويد مزيت‌هاي محيط‌هاي عاري از دود، بسيار فراتر از هزينه هايش است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر