۱۵ خرداد ۱۳۸۸

ايران براي محاسبه عوارض ناشي از بارداري صاحب برنامه مي شود

ايران سومين کشوري است که براي محاسبه عوارض ناتواني ناشي از بارداري زنان صاحب برنامه مي شود.

نسرين چنگيزي
رييس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي :

محاسبه عوارض ناتواني ناشي از بارداري زنان يک موضوع جديد در دنيا است.
انگليس تنها کشوري است که اين برنامه را به طور کامل دارد و‌ استراليا نيز در سال 2008 ميلادي اين برنامه را شروع کرد.
قرار است به کمک سازمان جهاني بهداشت، يک مشاور تا آخر آذر ماه به ايران بيايد، تا برنامه نظام مراقبت مرگ مادر را بررسي کند.

امیدوارم برنامه محاسبه عوارض بارداري اجرایی شود . در صورت داشتن اين برنامه، در ابتدا سه استان اين برنامه را به صورت پايلوت شروع مي کنند تا درصورت موفقيت به صورت ملي اجرا شود.
در زمان حاضر نظام مراقبتي مرگ مادر در کشور به صورت ساليانه گزارش مي شود. ‌ميزان مرگ مادران باردار در استان‌هاي کشور ثبت مي‌شود و همه جزييات آن در دست است، اما ميزان ناتواني ناشي از عوارض حاملگي در کشور محاسبه نشده است.
ميزان مرگ مادران باردار در کشور 25 نفر در هر 100 هزار تولد زنده است، اما مهم اين است که اين ميزان بايد به حدود 18 تا 22 مرگ در هر 100 هزار تولد زنده برسد.
يکي از اقدامات مهم براي کاهش ميزان مرگ مادران باردار اين است که پيگيري کنيم زنان بارداري که در خطر مشابه بودند، ولي نمردند، چه اتفاقي برايشان افتاده است که نمرده اند، سپس از نتايج بدست آمده براي جلوگيري از مرگ مادران به ويژه آنها که دچار عوارض شديد شده اند، استفاده کنيم.
‌ممکن است در برخي موارد شانس، باعث زنده ماندن مادر شود، اما دسترسي دير هنگام به خدمات درماني، عملکرد با تاخير مادر يا تشخيص ديرهنگام ازجمله عوامل مرگ مادر نيز مي تواند باشد.
اين مقام مسوول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با بيان اينکه "علل مرگ مادر در مناطق مختلف کشور، برخي مناطق ممکن است يک مادر در اثر عدم دسترسي بميرد و يا يک مادر ديگر در منطقه اي ديگر در اثر خطاي انساني بميرد، يا حتي خودش خطا کند.
قرار است در اين راستا ، کشور به چهار منطقه احتمالي از نظر سطح محروميت، ميزان دسترسي، خطاهاي انساني و کمبود منابع تقسيم شود تا برنامه ريزي هاي لازم صورت گيرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر