۱۹ خرداد ۱۳۸۸

جنین : سونوگرافي سه بعدي براي جنين خطرناك است

  • هشدار نسبت به قطع خودسرانه مصرف دارو از سوي زنان باردار بيمار
  • سونوگرافي سه بعدي انرژي زيادي به جنين وارد مي‌كند و خطرناك است.

مريم كاشانيان
مدير گروه زنان دانشگاه علوم پزشكي ايران :

سونوگرافي سه بعدي انرژي زيادي به جنين وارد مي‌كند كه اين انرژي براي جنين خطرناك است.
تنها مزيت سونوگرافي سه بعدي نسبت به سونوگرافي معمولي نشان دادن شكاف كام در جنين است؛ كه اهميت زيادي نيز ندارد.

متاسفانه هم اكنون انجام اين نوع سونوگرافي در ميان زنان باردار رو به افزايش است، در حالي كه اگر همان سونوگرافي معمولي توسط فرد باتجربه اي انجام شود، در نتيجه آن تفاوتي نمي‌كند اما زنان باردار به انجام سونوگرافي سه بعدي اصرار زيادي دارند.

متاسفانه بيماران ياد گرفته‌اند كه مصرف دارو هنگام بارداري خطرناك است بنابراين به محض اطلاع از مثبت شدن تست حاملگي، مصرف دارو را قطع مي‌كنند كه اين بسيار خطرناك است.

قطع دارو بيشتر به توصيه اطرافيان و با اين دليل كه روي جنين اثر مي‌گذارد، صورت مي‌گيرد در حالي‌كه به عنوان مثال اگر يك فرد مبتلا به آسم، داروهاي خود را قطع كند و دچار حمله آسمي شود، خطر بيشتري جنين را تهديد مي‌كند ولي با مصرف دارو چيزي حدود نيم درصد عارضه به جنين وارد مي‌شود.

مطلب مهم اين است كه در دوران حاملگي به طور خودسرانه دارو مصرف نشود.

اسيد فوليك، قرص آهن نيست

زنان باردار به اشتباه تصور مي‌كنند كه اسيد فوليك همان قرص آهن است و بايد در زمان بروز كم خوني‌ مصرف شود در حالي كه تجويز اسيد فوليك ارتباطي با قرص آهن ندارد.
قرص اسيد فوليك بايد 3 ماه قبل از تصميم به باردارشدن مصرف شود چرا كه اين قرص از ناهنجاري‌هاي مادرزادي جلوگيري مي‌كند.

هركس يكبار سزارين شود، دفعات بعدي نيز بايد سزارين كند

سزارين بار اول موجب مي‌شود كه به احتمال خيلي زياد در بار دوم نيز به دليل خطر پارگي رحم، مادر سزارين شود چرا كه هيچ پزشكي اين خطر را نمي‌پذيرد.

هزينه بالا، تحمل درد زياد و خطر حاملگي‌هاي بعدي از نظر جفت سرراهي، همگي از مشكلات سزارين است در اين راستا وزارت بهداشت بايد شرايط زايمان طبيعي ايده آل و راحت را مهيا كند چرا كه بسياري از مادران از زايمان طبيعي خاطره بدي دارند و همين خاطره بد را به ديگران نيز انتقال مي‌دهند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر