۱۹ خرداد ۱۳۸۸

سزارين همچنان در صدر زايمان‌هاي مراكز خصوصي

تمايل مادران ايراني به زايمان طبيعي افزايش يافته است.

دكتر مهناز اشرفي، جراح و متخصص زنان و زايمان

با توجه به انجام زايمان بي‌درد به‌عنوان يك روش فيزيولوژيك كه در اغلب بيمارستان‌هاي دولتي و بعضا خصوصي انجام مي‌شود، تمايل مادران به عمل سزارين رو به كاهش است.


بالا بودن آمار عمل سزارين در بيمارستان‌هاي خصوصي
در حال حاضر كمتر از50 درصد زايمان‌ها در اين بيمارستان‌ها به روش طبيعي صورت مي‌گيرد.


افزايش تمايل مادران براي انجام زايمان طبيعي به روش زايمان‌هاي بي‌درد
به عقيده كارشناسان به كار بردن اين روش‌ها در بيمارستان‌هاي دولتي نمي‌تواند عامل افزايش اين رضايت باشد بلكه برگزاري دوره‌هاي آموزشي قبل از زايمان در اين امر بيشتر دخيل است.


زايمان طبيعي در مراكز خصوصي صرف ندارد!

دكتر ناهيد خداكرمي، دبير انجمن علمي مامايي،

تمايل مادران به انجام زايمان طبيعي به‌دليل برگزاري كلاس‌هاي آموزشي دوران بارداري است كه اين كلاس‌ها هم در بخش خصوصي و هم در بخش دولتي برگزار مي‌شود، به‌طوري كه مادران طي 7جلسه در آن شركت كرده و با فيزيولوژي بارداري و زايمان آشنا مي‌شوند.


چرا زايمان در بيمارستان‌هاي دولتي همچنان به روش سزارين اولويت دارد
اين افزايش نيز به اين دليل نيست كه مادران به زايمان طبيعي در بيمارستان‌هاي خصوصي گرايش ندارند بلكه به اين خاطر است كه پزشك در اين بيمارستان‌ها مي‌خواهد در زمان خاصي براي انجام زايمان بر بالين مادر باشد چون مسلما اين كار براي پزشك راحت‌تر است.


در اين ميان بحث تعرفه‌هاي زايمان به روش سزارين هم بسيار مهم است چون اين تعرفه در بخش‌ خصوصي هيچ چارچوب خاصي ندارد و كاملا به‌صورت سليقه‌اي از بيمار دريافت مي‌شود.

«براي همين است كه ما بارها پيشنهاد كرده‌ايم فاصله تعرفه زايمان طبيعي و سزارين بايد كم شود؛ كاري كه در خيلي از كشورهاي پيشرفته انجام شده است.»دبير انجمن علمي مامايي ايران با بيان اين عبارات ادامه مي‌دهد: در اين كشورها براي زايمان طبيعي و سزارين پكيجي تعريف شده است و تنها تفاوت تعرفه ميان اين‌دو روش به خدمات اتاق عمل برمي‌گردد و نه دستمزد پزشك.

باز هم فقدان بيمه‌ها

متأسفانه بيمه‌ها در كشور ما‌‌ دهنده خدمت را پوشش مي‌دهند در حالي‌كه بيمه‌هاي نوين دنيا خدمت را پوشش مي‌دهند؛ يعني زايمان توسط هر كس انجام شود، چه ماما، چه پزشك عمومي و چه متخصص زنان، او مورد پوشش بيمه قرار مي‌گيرد. اما در كشور ما فقط زايماني كه متخصص انجام مي‌دهد، بيمه خواهد شد.

علاوه بر اين در بسياري از كشورها هم به خاطر طولاني بودن و سخت بودن پروسه زايمان طبيعي تعرفه اين نوع زايمان با سزارين يكي شده است. اما در كشور ما علاوه بر اينكه هيچ كدام از اين اتفاق‌ها نيفتاده، سازمان‌هاي بيمه‌گر هم دائما از اينكه هزينه‌هايشان افزايش يافته شكايت دارند.

البته اين افزايش هزينه‌ها 100در صد به خاطر مداخلات زايماني و افزايش سزارين است چون در حال حاضر 90 تا 100 درصد زايمان‌ها در بخش خصوصي به روش سزارين انجام مي‌شود با وجود اينكه آمارها اين ميزان را 50 درصد اعلام كرده‌اند.
براي همين انجمن علمي مامايي، انجمن‌هاي تخصصي زنان و زايمان، وزارت بهداشت و سازمان‌هاي بيمه‌گر بايد به كمك گروه‌هاي آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي برنامه‌هاي طولاني مدت براي كاهش ميزان سزارين طراحي كنند تا حدي كه مادران به‌طور كامل توجيه شوند كه زايمان طبيعي برايشان مناسب‌تر است، چون الان متأسفانه خانواده‌ها هزينه‌هاي زيادي را براي سزارين تقبل مي‌كنند در حالي كه با اين كار هم مادر و هم نوزاد دچار عوارض ناخواسته طولاني مدت خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر