۱۹ خرداد ۱۳۸۸

باورهاي نادرست در مورد شيردهي به نوزادان باید اصلاح شود

تغذيه نکردن نوزاد شيرخوار با شير مادر در زمان ابتلا به عفونت و بيماري، از جمله باورهاي نادرست در خصوص شيردهي است.

دكتر مرجان محمدنوري متخصص نوزادان :

باورهاي نادرستي درخصوص شيردهي مادر به نوزاد وجود دارد، يكي از اين باورهاي نادرست تغذيه نكردن شيرخوار با شيرمادر هنگام ابتلا به بيماري است، تاكيد مي شود شيرخواراني كه تب، اسهال يا استفراغ مكرر دارند حتما با شيرمادر تغذيه شوند چون شيرمادر سهل الهضم ترين ماده غذايي براي شيرخوار است.

از باورهاي نادرست ديگر اين است شيرخوار زير شش ماه در آب و هواي گرم نياز به آب دارد، اما تركيبات شيرمادر به گونه اي است كه آب كافي در اختيار شيرخوار قرارمي دهد.

كودك تا 30 روزگي نوزاد تلقي مي شود و بعد از 30 روز تا يك سالگي شيرخوار است، شيرخوار از بدو تولد تا شش ماهگي فقط با با شيرمادر تغذيه شود و بعد از شش ماهگي است كه بايد غذاي كمكي شروع شود.

بعد از يك سالگي و تا دوسالگي شيرخوار در كنار شيرمادر مي تواند با انواع غذاها تغذيه شود.

مهمترين معيار براي تعيين ميزان كافي شيرمادر منحني رشد است كه ماهيانه توسط پزشك متخصص يا مراكز بهداشتي درماني رسم شده و با توجه به آن تصميم گيري مي شود كه آيا شيرخوار شيركافي دريافت مي كند.

برخي به غلط تصور مي كنند كه شيرمادر رقيق است و بايد گفت شير در ابتدا رقيق است و داراي آب بيشتري است و هرچه از مدت شيردهي مي گذرد چربي شير افزايش مي يابد و وزن گيری كودك هم با اين شيرصورت مي گيرد، پس رقيق بودن شيرمادر دليلي براي نداشتن ارزش غذايي نيست.

همچنين باور اينكه شيرخوار نبايد با شيرآغوذ تغذيه شود نيز اشتباه است، آغوذ سرشار از مواد ايمني زا براي نوزاد است و مصرف آن علاوه بر تامين كالري و انرژي مورد نياز نوزاد، از بروز زردي در روزهاي اول نوزادي و همچنين ابتلا به عفونت ها در نوزادان جلوگيري مي كند، مصرف آغوذ براي نوزاد ضروري است و نبايد از برنامه غذايي نوزاد حذف شود.

شيرخوار سالم معمولا 20 دقيقه شيرمي خورد و تا دو ساعت نياز به شير ندارد و مجددا بايد شيردهي صورت گيرد بايد توجه شود كه نوزادان و شيرخواران عادت شيرخوردن متفاوتي دارند، پس شيردهي بايد با توجه به درخواست شيرخوار صورت گيرد و زمان خاصي براي شيردهي در نظر گرفته نمي شود.
باشگاه خبرنگاران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر