۱۷ خرداد ۱۳۸۸

آجيل در بارداري و خطر ابتلا به آسم

نوزادان مادراني كه در دوران بارداري، به‌طور روزانه از آجيل يا فرآورده‌هاي آن استفاده كرده‌اند، 50 درصد بيش از نوزاداني كه مادران‌شان از خوردن اين خوراكي پرهيز كرده‌اند، در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.

براساس تحقيق عظيمي كه توسط دولت هلند:

مادر بارداري كه آجيل يا محصولات آن را در طول تمام روزهاي دوران بارداري مصرف مي‌كند، احتمال ابتلاي نوزادش به آسم افزايش مي‌يابد.

نوزاد مادراني كه آجيل يا بادام زميني، يا ساير خوراكي‌ها مثل: كره بادام زميني كه از اين مواد تهيه شده را در طول دوران بارداري به‌صورت روزانه مصرف مي‌كنند، احتمال خس‌خس كردن حين تنفس، اختلالات تنفسي يا ابتلا به آسم و تنگي نفس 50درصد بيشتر از نوزاداني است كه مادران‌شان در دوران بارداري به ندرت يا اصلا از آجيل يا فرآورده‌هاي آن استفاده نكرده‌اند. اين مطالعه ، بخشي مقدماتي از يك مطالعه بزرگ‌تر است كه در مورد پيشگيري و شيوع آسم و آلرژي انگلي است؛ در مورد چگونگي پيشرفت آلرژي‌ها در كودكان و نحوه پيشگيري از آن‌ها.

احتمال بروز نشانگان آسم شديد- خس‌خس كردن- در كودكاني كه مادران‌شان در دوران بارداري روزانه ميوه مصرف مي‌كردند، كاهش مي‌يابد. البته اين تحقيق به گونه‌اي طراحي شده بود كه دانشمندان نمي‌توانستند اين دو موضوع را به‌طور قطعي در قالب يك رابطه علت و معلولي به هم ارتباط دهند.

نزديك به 4 هزار مادر باردار، كه از يك دهه پيش براي شركت در اين تحقيق انتخاب شده بودند، پرسشنامه‌اي را در مورد تغذيه تكميل كردند. اين پرسشنامه شامل مواردي مثل اين‌كه چند وقت يك‌بار ماهي، تخم‌مرغ، شير و لبنيات، آجيل و فرآورده‌هاي آن، ميوه و سبزيجات تازه مصرف مي‌كنند، بود.

محققان، فرزندان مادران را در 3 ماهگي تحت نظر گرفتند و بعد از آن، تا سن 8سالگي كودك، سالي يك‌بار وضعيت او را بررسي مي‌كردند و اطلاعاتي در مورد رژيم غذايي كودك، حساسيت و آلرژي‌ها و علائم آسم را در آنها كنترل مي‌كردند. به‌جز آجيل، هيچ‌يك از اجزاي مربوط به رژيم غذايي اين كودكان تاثيري در احتمال بروز آسم يا علائم مربوط به آسم در ايشان نداشت. غذاي مصرفي اين كودكان نيز هيچ نسبتي با خطر ابتلا به آسم نداشت.

يك ارتباط معتبر علمي بين خوراكي مصرفي زنان و مشكلات احتمالي سلامتي كودكان‌شان وجود دارد كه مسلما توصيه‌هاي پزشك به مادران باردار را تحت‌تأثير قرار خواهد داد و اميد آن مي‌رود كه باعث كاهش ميزان بروز اين بيماري شود. مطالعات بي‌شماري تاكنون تلاش كرده‌اند تا رابطه بين رژيم غذايي دوره بارداري مادران و بروز آسم و آلرژي در كودكان ايشان را دريابند.

محققان متوجه شده‌اند برخي ويتامين‌ها و مواد معدني (مثل ويتامين D و آهن) به خوبي برخي غذاها (مانند ماهي و سيب) مي‌تواند در پيشگيري از بروز آسم و آلرژي نقش داشته باشد. برخي مطالعات ديگر تاثير مصرف بادام زميني بر ابتلاي جنين داخل رحم به آسم و آلرژي را نشان داده‌اند. اما تحقيق حاضر، به گفته پژوهشگرانش، در نوع خود اولين تحقيقي است كه شركت‌كنندگان را براي مدت طولاني تحت‌نظر داشته است.

چگونه مي‌توان نشان داد كه آجيل باعث آسم در جنين مي‌شود؟ دانشمندان حدس و گمان‌هاي زيادي در اين زمينه دارند اما مكانيسم دقيق اين موضوع هنوز مشخص نيست. به هر حال، اين تحقيق به رابطه‌اي بين مصرف آجيل و ابتلا به آسم اشاره مي‌كند، اما نشان نداده است زناني كه در دوران بارداري از مصرف آجيل خودداري كرده‌اند، به‌طور قطعي مانع از ابتلاي جنين خويش به آسم شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر