۱۹ خرداد ۱۳۸۸

زايمان در كشورهاي فقير 300 برابر خطرناك‌تر از كشورهاي ثروتمند است

صندوق كودكان سازمان ملل متحد اعلام كرد احتمال مرگ زناني كه در كشورهاي فقير زندگي مي‌كنند در اثر بارداري يا زايمان 300 برابر بيش‌تر از زناني است كه در كشورهاي ثروتمند زندگي مي‌كنند.

"تفاوت ميان كشورهاي صنعتي و در حال توسعه در زمينه ميزان مرگ و مير مادران تقريباً بيش از هر تفاوت ديگري است و در هر زمينه ديگري اينگونه نابرابري در ميزان مرگ و ميز ديده نمي‌شود. "

خطر مرگ يك زن در اثر بارداري يا زايمان در نيجر يك نفر در هر 7 نفر است كه اين ميزان در ايسلند 1 نفر در 47 هزار و 600 نفر است.

روزانه به طور ميانگين 1500 زن در اثر بارداري يا زايمان جان خود را از دست مي‌دهند كه برابر حدود نيم ميليون نفر در سال است كه 95 درصد آن‌ها در آفريقا يا آسيا زندگي مي‌كنند. هند به تنهايي 22 درصد از كل اين آمار را به خود اختصاص مي دهد.

يك چهارم اين زنان در اثر خونريزي بعد از زايمان، 15 درصد در اثر عفونت، 13 درصد در اثر پيچيدگي‌هاي هنگام زايمان، 12 درصد در اثر غش آبستني و 8 درصد در اثر انسداد جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ و مير مادران همچنين بر تلفات نوزاردان هم به ويژه زماني كه نوزاد در 28 روز بسيار خطرناك ابتداي عمرش هست تأثير مي‌گذارد. نوزاداني كه مادرشان طي 6 هفته اول تولد مرده است بسيار بيش‌تر قبل از دومين جشن تولدشان فوت كرده‌اند.

حدود 80 درصد مرگ و ميرهاي مادران اگر دسترسي به بهداشت اوليه و مراقبت‌هاي اساسي موجود باشد قابل پيشگيري است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر